Hei!
Vi har kjøpt et hus som har stått ubebodd i ca 10 år. Det er et Älvsbyhus fra 1992 med krypkjeller. Vi kommer til å sette inn avfukter og fuktspærre. Men det er bygget en matk kjeller som var fylt med over en meter vann da vi fikk tilgang. Vi har pumpet ut alt vannet og fjernet hyller og annet tremateriale, men nå er spørsmålet hvordan jeg best tetter det igjen?
Det er ca 50 cm dyp grop i bunnen med en metallcylinder der vannet kommer inn gjennom små hull (se bildet).
Tanken er å bruke kjellerluken for tilgang til krypkjelleren senere, men vi skal ikke beholde matk kjelleren. Takknemlig for tips om hvordan dette best kan gjøres.
Vi har kjøpt et hus som har stått ubebodd i ca 10 år. Det er et Älvsbyhus fra 1992 med krypkjeller. Vi kommer til å sette inn avfukter og fuktspærre. Men det er bygget en matk kjeller som var fylt med over en meter vann da vi fikk tilgang. Vi har pumpet ut alt vannet og fjernet hyller og annet tremateriale, men nå er spørsmålet hvordan jeg best tetter det igjen?
Det er ca 50 cm dyp grop i bunnen med en metallcylinder der vannet kommer inn gjennom små hull (se bildet).
Tanken er å bruke kjellerluken for tilgang til krypkjelleren senere, men vi skal ikke beholde matk kjelleren. Takknemlig for tips om hvordan dette best kan gjøres.
Er det ikke en pumpesump? Uansett hvordan du fyller igjen det forsvinner jo ikke vannet magisk så jeg hadde beholdt hullet som en pumpesump, må være mye mer effektivt enn å trekke fuktigheten ut av luften (selv om det ene kanskje ikke utelukker det andre)
Matkjeller eller ei så hadde jeg blitt en smule bekymret av at det renner så mye vann under huset. Ligger grunnvannet så grunt eller er det dårlig drenering? Et hus uten kjeller pleier ikke å kreve så mye drenering, spesielt ikke et såpass "nytt" hus.
Under en krypgrunn skal det være en viss tykkelse av ikke-organisk veldrenert materiale. Jeg har Leca-kuler i min og deretter plast oppe på. Hvor "høyt" trenger du å fylle? Jeg hadde brukt først 0-30 eller makadam og deretter toppet med 200mm Leca-kuler.
Under en krypgrunn skal det være en viss tykkelse av ikke-organisk veldrenert materiale. Jeg har Leca-kuler i min og deretter plast oppe på. Hvor "høyt" trenger du å fylle? Jeg hadde brukt først 0-30 eller makadam og deretter toppet med 200mm Leca-kuler.
Hvordan er jordforholdene rundt om? Mye vann overfladisk?
Hvordan er dreneringen rundt huset?
Jeg hadde ikke fylt igjen gropen, derimot satt på lokk sånn at ikke fuktigheten sprer seg til krypkjelleren, vannet kommer alltid til å være der om dere ikke senker dreneringen til et nivå under, hvilket ikke er nødvendig om ikke noe organisk materiale finnes der.
Jeg hadde ikke fylt igjen gropen, derimot satt på lokk sånn at ikke fuktigheten sprer seg til krypkjelleren, vannet kommer alltid til å være der om dere ikke senker dreneringen til et nivå under, hvilket ikke er nødvendig om ikke noe organisk materiale finnes der.
Huseier
· Skåne
· 1 688 innlegg
Jeg hadde nok satt en pumpe der permanent og undersøkt hvordan det fungerer før jeg fylt igjen den. Har du bare en pumpe som fungerer vil det jo ikke bli vannfylt.
En matkeller (vinkeller?, ølkeller?) kan man ha til mye!
En matkeller (vinkeller?, ølkeller?) kan man ha til mye!
Takk for svar! Ja, det har du nok rett i at det er ment som pumpesump.P pjkw skrev:
Takk så mye for svar! Ja, det er grunnvann. Huset står høyt beliggende på tomten, og det er ingen større problemer med fukt/mugg under resten av blindbunnen. Da gjør jeg nok så at jeg bare fyller opp matkjelleren. Hadde du latt veggene stå igjen, eller bør man like gjerne rive dem ned? Høres bra ut med 0-30 og så Lecakuler. Akkurat nå er det lagt sand under resten av grunnlaget som øverste lag, så fyller nok opp med leca eller stein der også før jeg monterer ny fuktsperre så det blir ordentlig gjort.C Chokladmonster skrev:Matkjeller eller ei så hadde jeg blitt noe bekymret av at det renner så mye vann under huset. Ligger grunnvannet så grunt eller er det dårlig drenering? Et hus uten kjeller pleier ikke å kreve så mye drenering, spesielt ikke et såpass "nytt" hus.
Under en krypkjeller skal det være en viss tykkelse av ikke-organisk veldrenert materiale. Jeg har Lecakuler i min og deretter plast på toppen. Hvor "høyt" trenger du å fylle? Jeg ville ha brukt først 0-30 eller makadam og deretter toppet med 200mm Lecakuler
Takk for svar! Nja, det er ganske tørt vil jeg si. Vet ingenting om dreneringen, men tror ikke det er noen problemer med den med tanke på at tilstanden er helt OK under huset.P Petter Forsen skrev:Hvordan er markforholdene rundt omkring? Mye vann overfladisk?
Jeg ville ikke fylt igjen gropen, men satt på lokk slik at ikke fuktigheten sprer seg til krypkjelleren, vannet vil alltid være der om dere ikke senker dreneringen til under nivå, noe som ikke er nødvendig hvis ikke noe organisk materiale finnes der.
Klikk her for å svare