Nå stiller jeg sikkert verdens dummeste spørsmål, men det får jeg leve med.

I kjelleren har jeg et tregulv med 10 cm polystyren og typ platonmatte under. Jeg vil ikke tette til med gulvlister, men jeg vil at fuktig luft skal kunne ventileres ut. Fant noe som heter ventilerte sokler (se bilder), men jeg klarer ikke å forstå om de hjelper meg i dette tilfellet? På hvilken måte ventilerer de egentlig? Jeg synes det ser ut som at de vil tette nedover like mye som en vanlig gulvsokkel, eller tenker jeg feil?

• Tverrsnittdiagram av ventilerte gulvlist med mål; viser vinkler, radier og dimensjoner.
  • Ventilert sokkel med spor for lufting, hvitmalt treverk. Designet for å tillate ventilasjon under gulv, men ser ut som en vanlig gulvsokkel.
  • Liker
Icaros
  • Laddar…

Beste svar

De har et gjennomskåret spor med jevne mellomrom i "vekket"/sporet, på baksiden er deler av listen bortskåret fra gjennomskårede sporet helt ned,

Tre trelister med genomsågde spor langs midten, sett ovenfra. Hver list har ulik treeffekt og sporet går hele veien gjennom hver list.
Genomsaget lister med innskjæringer i trekantet form på forsiden og fjerning av deler på baksiden.
To trelister med en spalte imellom, en av listene er delvis gjennomsaget på baksiden for å lage et jevnt spor.

• Liker
Icaros og 2 andre
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
De har et gjennomskåret spor med jevne mellomrom i "vekket"/sporet, på baksiden er deler av listen bortskåret fra gjennomskåret spor helt ned,

[bilde]
[bilde]
[bilde]
Stort takk for svaret Demmpa! Settes pris på!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.