Hei!

Jeg har tenkt å bygge en vaskekjeller med både fliser og klinker i kjelleren i mitt hus bygget i 1935. Ingen isolasjon verken under gulvet eller bak veggen. Det ble drenert for 25 år siden derimot. Tanken er å isolere utsiden med isodrän neste sommer.

Det jeg har forstått er at det er veldig viktig å ikke stoppe fuktvandringen. Man skal, så vidt jeg har forstått, ikke ha fuktbarriere. Men hvor enn man leser, anbefales det å bruke primer både under og over sparkel. Hindrer ikke primeren fuktvandring???

Takknemlig for hjelp!

Mvh Zax

Det blir nok å kjøre uten primer.

1. Uisolert lettbetong
2. Casco Husfix
3. Casco Multifix direkte på
4. Fliser

Holder dette tro???

Vanlig primer er ikke diffusjonstett. Derimot finnes det fuktspenningsprodukter som heter primer som man skal bruke før den vanlige fuktspenningsmassen, og denne primeren er til en viss grad diffusjonstett. Men som sagt, vanlig primer er det ikke. Husfixeriet tror jeg ikke på blant annet av kostnadsårsaker. Søk på forumet så finner du svar. Puss eller gipsmørtel burde svaret være.

Hvilken primer du enn bruker så er det VIKTIG at primer/fix/fog kommer fra samme leverandør. Det tåles å påpeke dette ennå en gang.
Det er jo tross alt kjemikalier som man arbeider med og det må fungere sammen. Går altså ikke an å kjøpe det billigste her, og det billigste der.

Tenk på det

//Daniel

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.