Jaha. Om dere så min tråd om den skenende borremaskinen må dere tro at jeg har null kontroll på mine el-verktøy.
Men jeg tok frem min håndoverfres fra lang dvale og kan plutselig ikke frese rett.
Nå mener jeg ikke for hånd, men jeg skulle frese et spor langs en planke og satte selvsagt opp en annen planke som styreskinne som jeg lot den flate delen av "fot-platen" gli mot.
Rett ble det IKKE!
Mer som en strek tegnet av et barn, liksom, vinglende litt hit og dit.

Jeg har prøvd å føre fresen i begge retninger. Like dårlig.
Jeg har prøvd å ha to styrplanker som fresen kan gli mellom. Men den lille millimeteren som likevel trengs for at fresen skal kunne gli klarer den likevel å bruke for å vingle på.

Kantfrese med fresejern som liksom har en liten rulle som glir mot kanten går fint.
Problemet er altså når jeg skal frese et spor et stykke inn på emnet.

Hva gjør jeg feil nå da?

Kjør for dypt eller med sløve skjær?

Er fresejernet rett?

Jeg øker dybden trinnvis så problemet ligger med sikkerhet ikke i dybden. Men det er riktig at jeg kun har prøvd med et fresestål, som da kunne være sløvt eller fått en kakk så det har blitt skjevt. Det burde jeg jo ha tenkt på selv å sjekke, skal gjøre det og kommer tilbake!

Sjekk at akselen ikke vipper, det gjorde den på min gamle billige fres. Det var umulig å få gjort noe med den, så den måtte dra til ÅVC...

Jaha, nå har jeg prøvd. Og noe vajsing må det være med det gamle stålet for med et annet gikk det bedre. Pinlig at jeg ikke feilsøkte såpass forstås :o...

Hold også øye med rotasjonsretningen på fresestålet, noe som avgjør om du skal trykke eller dra fresen.

• Liker
Springare
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.