Hei!
Tenkte å forsterke en H-bjelke som skal bære en bærende vegg, den er dimensjonert for formålet men tenkte likevel å sveise på noen forsterkninger...

hvordan gjør jeg det best, skal forsterkningen av plattjern være langs bjelkens begge "åpne" sider eller skal de være fra utsiden og innover til midten....?
sjekk tegningen

bf0201011260329b1.jpg

Forsterk "livet", dvs den smale vertikale delen av bjelken.

Du øker bæreformen mest og reduserer nedbøyningen mest hvis du forsterker flensene. Om det er en to-støttebjelke gir en forsterkning i midten av bjelken størst effekt. Forsterkning av livet pleier bare å gjøres om man har mkt store punktlaster.

ok!
jo det kommer til å være søyler på hver ende av bjelken, som støtter opp den mot mellombjelkelaget...

så hvis jeg sveiser flattjern inn mot den vertikale delen, i stedet som jeg prøvde å vise i ytterkanten av åpningen i H-bjelken(bilden til høyre) så forsterker man mest mot nedbøyning, har jeg forstått dere rett da?

nikke skrev:
ok!
jo det kommer att vara pelare på hver ende av bjelken, som støtter opp den mot mellomdekke...

så om jeg sveiser flatjern inn mot den vertikale delen, i stedet for som jeg prøvde å vise i ytterkant av åpningen i H-bjelken (bildet til høyre) så forsterker man mest mot nedbøyning, har jeg forstått dere riktig da?
Forstår ikke helt hva du mener...

Men: For å forsterke bjelken skal du sveise langsgående horisontale plater/bånd på både over- og underflens.

Dvs. at du skal gjøre både øvre og nedre flens kraftigere.
Forsterkninger på utsiden av flensene gir mer effekt enn forsterkninger på innsiden.
Akkurat hvor mye bedre bjelken blir kan beregnes med Steiners setning.

Hmm!
jeg føler meg mer forvirret enn da jeg stilte spørsmålet, lagde et nytt fint bilde i det eminente programmet paint...:)

for å forsterke nedbøyningen som kan bli, hvordan skal jeg gå frem A, B eller C, eller er alle disse feil??

jeg trodde A. men så er kanskje ikke tilfellet...? er det C dere mener?

f91201074050Pb6c6.jpg

anaitis og Gabbe1 har klart og tydelig sagt at alt c gjelder.

anaitis skrev:
Du øker bæringen mest og reduserer nedbøyningen mest om du forsterker flensene.
Om det er en to-støttebjelke gir en forsterkning i midten av bjelken størst effekt.
Forsterkning av livet pleier vanligvis bare å gjøres om man har mkt store punktlaster.

Nå er det vel punktlaster man har?

Det var dog lenge siden jeg syslet med bjelker så jeg gir meg gjerne..

Jeg kanskje skulle ha skrevet det slik:
når man har M Y E S T O R E punktlaster.

Det blir ikke slike ved avveksling av en hjørtevegg.

Hvis bjelken klarer seg som den er, føles det litt unødvendig å forsterke den. Risikoen for at det blir skjevt og kroket når man sveiser så mye som kreves for en langsgående forsterkning.

Takk så mye!!!
Jeg hadde misforstått fra begynnelsen, på en eller annen måte hadde jeg fått for meg at det var alt.1 som var riktig for dette... takk igjen...

Materialet i en bjelke gir større nytte jo lenger fra bjelkens sentrum det er.
Å tilføre materiale i midten gir i prinsippet ingen effekt i det hele tatt, mens å doble tykkelsen i ytterflensene gir utrolig mye.
Prøv å bøye en linjal på de to forskjellige måtene så ser du forskjellen.

Synes det virker galskap å forsterke bjelken HVIS den nå er dimensjonert av en konstruktør. En liten notis ang. metode C bare, det er risiko for spaltkorrosjon mellom platene hvis det er slik at bjelken kan bli utsatt for fukt. Nå tror jeg ikke at det er så, men jeg ville bare vekke en liten tanke om at slutresultatet faktisk kan bli dårligere i stedet for bedre i og med en "unødvendig" tiltak. Også skjevheter og innebygde spenninger etter sveisingen som nevnt tidligere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.