Vi skal bygge en provisorisk innervegg i vår kjeller. Hvis det blir bra med romdelingen, vil veggen sikkert bli stående i mange år. Av den grunnen er jeg opptatt av å gjøre det riktig, slik at vi ikke får fukt- og muggproblemer.

Kjelleren er oppvarmet, det er et ventilert parkettgulv der. Min tanke er å sette veggen oppå parkettgulvet, ut fra et fuktsynspunkt har jeg vanskelig for å se at det skulle være noe problem. Det jeg er mest usikker på er hvordan man gjør tilkoblingen til ytterveggen. Ytterveggen er pusset leca. Ytterveggen er tørr, huset er dreneret om i moderne tid, men vi har hatt problemer med fuktgjennomtrengning på noen steder, så jeg tenker at det likevel er fornuftig å gjøre tilkoblingen på en god måte. Min tanke er ellers å bygge innerveggen med trebjelker på vanlig måte.

Jeg er takknemlig for alle tips!

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
Som du sier så er det sikkert ingen problemer med å kjøre på med en vanlig vegg med trestendere og gips. Du bør kanskje ha en plastdistanse på 10mm mellom yttervegg og første stender så den ikke står å "suger", deretter holde gipsen 5-10mm unna skader nok ikke heller, så kan man dra en mykfuge der.

Et alternativ er å bruke metallstendere og fermacellplater for å minimere organisk materiale som kan begynne å lukte hvis det skulle bli fuktig. Men som sagt så har du kanskje ikke det problemet, men det kan være verdt å se på denne løsningen uansett.

Fermacellplater har bedre egenskaper enn gips når det gjelder lyd, brann og innfesting. Så har du tenkt å bruke gips/plyfa i veggen, så er det generelt nok med bare ett lag fermacell.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.