vattenmelon
Se bilder nedenfor.

Jeg vil bytte ut steinplaten over peisen. Den er original fra 60-tallet, forsåvidt sjarmerende, men forrige eier har gått berserk og malt den fine peisen med hvit maling, og steinplaten passer ikke lenger mot det hvite eller med rommet.

Jeg vil forsøke å male tegl og mørtel i litt mer naturlige farger etter tips fra maler. Vil også bytte ut steinplaten med noe annet selv om det føles trist å fjerne en "originaldel".

Jeg tror platen ligger oppå mørtel eller puss, vet ikke om den er festet mer enn det.

Hvordan hadde dere gått fram for å løsne steinplaten uten å forårsake altfor mye skade? Stemjern og hammer nedenfra og forsiktig banke seg innover?

Stenskive over en åpen peis, original fra 60-tallet, med uregelmessigheter i hjørnet. Veggen er malt hvit, skiven i marmor. Stenskive på hvitmalt peis med synlig skade under skiven markert med blått.

Ser nesten ut som skiven er inpusset i muren og da kommer sikkert en del puss til å løsne. Det blir kanskje nødvendig å pusse opp hele muren hvis du er uheldig. Skiven er sikkert satt med pussmørtel under og sitter ikke så hardt fast, men bare ligger oppå.

• Liker
vattenmelon
  • Laddar…
AXS
Om bruken ikke er for hard har jeg hatt suksess med en multicutter. Går passe raskt for ikke å fjerne for mye materiale.

Ellers kanskje et velrettet slag nedenfra gjør susen.

• Liker
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
AXS AXS skrev:
Om bruket ikke er for hardt har jeg hatt suksess med en multicutter. Går akkurat raskt nok til å ikke fjerne for mye materiale.

Ellers kan kanskje et velrettet slag nedenfra gjøre susen.
Takk, begge alternativene høres verdt å prøve. Jeg har ingen multicutter, men alltid bra med en unnskyldning for å kjøpe nye leker :giggle:. Pirket i full fart med en skrutrekker, bruket føltes middels hardt.

• Liker
AXS
  • Laddar…
vattenmelon
J jonaserik skrev:
Ser nesten ut som platen er inpustet i muren og da vil sikkert en del puss slippe. Blir til å kanskje pusse om hele muren om du har uflaks. Platen er sikkert satt med puss under og sitter ikke så hardt fast, men bare ligger oppå.
Takk for svaret. Jeg begynner med å skrape løs litt mer og ser om det er som du sier "inpustet i muren".

Ved å banke oppover på underkanten kan det hende at platen løsner i muren. Platen er blankpusset, og da fester ikke vanlig mørtel på den. Vær litt forsiktig og håp på flaks at platen kan trekkes rett ut når den er løs.

• Liker
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
AXS AXS skrev:
Om bruket ikke er for hardt har jeg hatt suksess med en multicutter. Går passe raskt for å ikke fjerne for mye materiale.

Ellers kanskje et velrettet slag nedenfra gjør susen.
J jonaserik skrev:
Ved å banke oppover på underkanten kanskje platen løsner fra muren. Platen er blankpusset og da fester ikke vanlig bruk på den. Ta det litt varsomt og håp på flaks at platen kan trekkes rett ut når den er løs.
Noen ikke altfor harde slag med gummiklubbe var tilstrekkelig, og så skjære opp litt maling og mørtel. Ingen større skader, bør ikke være noen problemer å sette inn ny steinplate og male pent etterpå.

Takk for deres tips!

Ødelagt murverk med avskallet maling, viser behov for reparasjon. Nylig fjernet del av stenskiva på toppen av peis, klar for ny installasjon og maling. Skorstein med avrevet murverk, klar for utskifting av stenskive etter bruk av gummiklubbe. Ingen større skader synlige.

• Liker
gaia og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.