Fjernet flisene i kjelleren og det gikk jo greit, men nå er det gammel fugelim igjen ... hvordan i all verden får man fjernet det effektivt? Brukte litt slagboremaskinen, men det kommer til å ta evigheter og er ikke så effektivt Vegg i kjeller med ujevn overflate etter at fliser er fjernet, rester av gammel flislim klart synlig.

Bred meisel i bormaskin.

Har du plass, så kan det gå å jevne ut med flytsparkel. Flisen ser ut til å være lik i høyden og da med flyt, skrap av med en bred gummiskrape over flisen så blir det jevnt.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du plass, så kan det gå an å jevne ut med flytsparkel. Fikset ser ut å være like i høyde og da med flyt, skrap av med en bred gummiskrape over fikset så blir det jevnt.
Jeg lurer 🤔 på hvorfor man bruker flytsparkel på en vegg? Og hvordan skal det gå til?

Om det skal bort så hadde jeg pigget ned med bred meisel og slipt overflaten med en betongsliper, type flexmaskin.

Om det skal være igjen hadde jeg pusset veggen.

Ps, vil bare nevne at fikset kan inneholde asbest om det er fra "asbesttidsperioden"

H HSP skrev:
Jeg vurderer 🤔 hvorfor bruker man flytsparkel på en vegg? Og hvordan skal det gjøres?

Om det skal bort så ville jeg bilte ned med bred meisel og slipt overflaten med en betongsliper type flexmaskin.

Om det skal være igjen ville jeg pusset veggen.

Ps, vil bare nevne at fixet kan inneholde asbest om det er fra "asbesttidsperioden"
Så det som at det var gulvet som ble ment, bildet litt på skrå.: Kanskje pusse opp mellom fixklumpene, ellers bare bile ned. Er det betong går det greit, men om det er leca-lettbetong-tegl så følger det med store biter. Med kanskje store hull som resultat.

• Liker
HSP
  • Laddar…
Vet ikke helt hva det er for gammelt fix. men 30+ år er det iaf.

Bile er helt håpløst finnes jo ikke noen bra "kant" å trykke mot. Jeg har slipt med 40 papir nå, men det tar en evighet og sliter papir og støver (til tross for sug....). 2x2m rom og i den takten jeg nå sliper så er det minst 2 heldagers jobb.

Sparkle opp veggen kunne man kanskje gjøre, men nedre 1/3 av veggen følger fixen med platene.

Selv det er et skikkelig jobb så det heller mot å bare fortsette å slipe...

Lei en flexmaskin, støvsuger (støvavskiller) og støvfelle så gjør du det på noen timer...

Om du nå sliper så skjerme av rommet og bruk en skikkelig åndedrettsmaske.

Neste problem hva skal jeg gjøre med veggene? Det er delvis hardt puss som sitter som berget, også malingen dels helt glatt der fiksene ble slipt. 3 innervegger 110% tørre, en yttervegg som garantert har noe fukt i seg, tross alt en gammel kjeller. Det enkleste hadde vært om det fantes noe sparkellignende, så kan jeg bredsparkle alt.

MEN blir ikke klok på hvilket sparkel/mørtel som funker. Hvis det skal puste må det tydeligvis være noe kalkmørtel, men jeg kan jo ikke pusse alle vegger igjen, det føles som overkill og det vil neppe feste på de glatte stedene.

Casco Veggsparkel Wallcraft vurderte jeg en stund, men leste at det var tett og "plastisk" og ikke funker sammen med mineralmaling som puster...

Bryr meg ikke om hvilken finish det blir, røff eller glatt, men den får jo gjerne være enhetlig.

Tips??

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.