Du har rett, men ikke helt :)
Det acctr er inne på er en løsning som kan fungere, siden han sager med en vinkel innebærer det at vann ikke lett finner veien inn i sporet, naturligvis kan en viss del stige gjennom kapillærstigning.

Du har også rett i at jeg mener det naturlige slitasjen fra vær og vind, men jeg mener også at når man skrur bjelken mot fasaden skaper bekymring med det vannet som lander på terrassen som ledes mot fasaden, samt at den smuss som med tiden havner i vinkelen og i "sprekken" binder fukt som da ikke tørker ut.

Vurder også problemet du får om vinteren når du har eventuell snø som ligger mot fasaden. Det problemet har du uavhengig av om du fester bjelken i fasaden eller om du har en sprekk. Fordelen med en sprekk er at smeltet vann kan renne fritt ned og dryppe av, og ikke samles opp og suges inn i fasaden.

Så er det ytterligere aspekter på økt slitasje på fasaden som et resultat av terrassebygging når du får sprutvann fra regndråper m.m. som øker fuktbelastningen nederst.

Hvis man ser på terrassebygging og også balkonger uten høye terskler fra litt andre perspektiver, kommer man til en lang diskusjon om hva som er rett eller galt, forskjellige svar avhengig av hvem man spør.

I dag bygger vi rullestolvennlig uten terskler eller stygge ramper for at det skal være pent, og tilgjengelighetsbestemmelser krever det. Men samtidig kreves det nivåforskjell i AMA på 30 cm (Hvis jeg husker riktig, har dog ikke lest de siste) for å unngå innlekkasje i bl.a. dører om vinteren.

/Torpalainen

• Liker
ToRy
  • Laddar…
Kan meddele at jeg har tatt deres ulike ideer og synspunkter til meg. Mange fiffige løsninger og kunnskap, men jeg valgte å grave ned ekstra plintrad. Det blir da noen cm spalte mellom terrasseverket og fasaden.

Dette gjør at vann renner ned akkurat som før og jeg kan også løfte bort innerste terrassebord hvis fasaden skal males eller noen fasadebor skal byttes.

• Liker
ToRy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.