Skal montere en bjelke mot trefasaden til terrassen jeg bygger. Har tenkt å sette 2 stk franske treskruer 10x120 mm omtrent hver 50. cm. Bjelken vil være 7 m lang.
Jeg antar at man må treffe stenderne med de franske treskruene, eller er det nok å bare sette dem hver halv meter rett inn?
... Om så er tilfelle lurer jeg også på hvordan man lokalisere trestenderne bak trefasaden?
Du burde vel kunne se hvor panelbordene er spikret. Eller er de spikret i noe annet?
Forhåpentligvis er de ikke spikret i lekten, da det burde innebære at man ikke har noe luftesjikt. Men de er kanskje spikret på en 28x70 som i sin tur er spikret i lekten.
Jeg hadde gått ut fra at du har lekt ved vinduet og deretter lekter på cc60.
Spikerhodet på panelbordet kan du bruke for å bestemme høyden på den franske (jeg antar at du har stående panel), så du drar den franske gjennom panelbord + lekten og beregn så den også sitter i lekten.
Et alternativ er å bolte fast en bærer i grunnen i stedet. Sette bjelkesko på passende høyde så du kommer opp i riktig nivå.
Hva har du for mål fra grunn til panelbord?
En annen fundering jeg kommer til å tenke på når jeg ser bildet; må du feste terrassen i huset? (Kanskje det er en regel jeg misser om at terrasser må være festet i huset for å være byggesaksfrie for eksempel...?) Om underlaget for steinplatene er fast og fint, hvorfor ikke la platene ligge igjen og sette en plintrad på steinene nærmest huset? Hvordan har du tenkt deg resten av konstruksjonen?
Om du kan kikke inn i krypkjelleren kan du sannsynligvis se på hvilken høyde du har svillen.
Den er perfekt å skru i da den jo sitter på samme høyde rundt hele huset
Om du ikke kan/vil krype inn der så kan du bore med en smal, lang drill flere hull vertikalt til du finner svillen.
Gi blaffen i å prøve å finne noen stående regel, bak den nedre spikerraden har du jo spikerslag, så med 99% sikkerhet en syll.
Så skru inn dine franske skruer i syllen og sett inn noen kortere skruer, typ 6x80, i overkanten inn i panelet!
På 4 av 5 verandaer som bjelkelaget er festet til fasaden begynner fasaden å se ut som faen etter en stund, og når man vil male eller bytte en planke blir det ikke gøy. Nei, jeg hadde vurdert å ikke feste den til fasaden, men ha en plintrad eller det bør holde med en opp-palle på platene under bjelkelaget nærmest fasaden og la verandaen være 10 mm fra fasaden.
Selvfølgelig må du ha en plate opp på panelet og ut på terrassen et stykke. Akkurat som du må ha over dører, vinduer og alt annet du fester i fasaden, noe man ikke slipper unna ved en terrasse som monteres nær huset. Det enkleste på akkurat ditt hus blir nok å sage med dykk-sagen, 15 grader i vinkel, ca. 26 mm dypt og omtrent 15 cm over ferdig terrasse.
Den ytre panelen fjernes, og du får et spor i de underliggende bordene, i sporet får man så ta en bøyd plate som går jevnt med panelet og deretter ut over terrassen.
(Dessverre) det eneste måten å gjøre det riktig på slik at panelet varer like lenge som terrassebordene!
Eeeh... jeg har aldri sett en terrasse som har en plate i vinkelen mellom fasade og terrassegulv. Hvordan mener du at det skulle beskytte? Du forårsaker jo heller en større risiko for fuktskader ved å sage et spor i fasadebordene!?
Når man setter en plate over dører og lignende så handler det jo om at man har en risiko for at regnvann skal komme innenfor fasaden/rammen siden du der bryter det tettesjiktet som fasadebordene utgjør. Setter du en terrasse ved huset finnes det jo ingen grunn til å sage hull i fasaden som du foreslår.
Det Torpalainen er inne på (antar jeg...?) er vel rett og slett det naturlige slitasje som blir av vær og vind og som utbedres gjennom maling med jevne mellomrom. Ikke at det har trengt inn vann i fasaden. Skruen som brukes for å feste en bjelke er jo det eneste som bryter det tettesjiktet og det lille kan jo knapt forårsake mer enn marginal skade.
Jeg ville nok heller sørget for å konstruere terrassen slik at det lett gikk an å løsne/løfte bort de tre innerste bordene for å kunne komme til å male om fasaden helt ned og samtidig unngå å søle på terrassebordene.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.