7.372 lest ·
9 svar
7k lest
9 svar
Hvordan finne riktig benkeplate (til riktig pris)?
Hei!
Skal sette sammen tre Ikeahyller i Bestå-serien med målene 120x40x38 til en TV/stereomøbel.
Totallengden blir altså 360 cm og dybden 40. Oppå skal en benkeplate i valnøtt (eller noe lignende i farge) legges.
Men jeg har litt vanskelig for å finne noe i de målene. Hvordan fungerer det egentlig? Må man kjøpe en benkeplate med feil mål som deretter kappes til? Blir det ekstremt dyrt? Er det mer praktisk kanskje å kjøpe tre plater i målene 120x40? Finner dog ingenting i disse målene heller...
Føler meg helt forvirret... snekring er ikke min sterke side
Skal sette sammen tre Ikeahyller i Bestå-serien med målene 120x40x38 til en TV/stereomøbel.
Totallengden blir altså 360 cm og dybden 40. Oppå skal en benkeplate i valnøtt (eller noe lignende i farge) legges.
Men jeg har litt vanskelig for å finne noe i de målene. Hvordan fungerer det egentlig? Må man kjøpe en benkeplate med feil mål som deretter kappes til? Blir det ekstremt dyrt? Er det mer praktisk kanskje å kjøpe tre plater i målene 120x40? Finner dog ingenting i disse målene heller...
Føler meg helt forvirret... snekring er ikke min sterke side
På silvan kan du kjøpe en plate og få den saget til for en billig penge på stedet. Det går sikkert å spesialbestille med dine mål også, men da blir det svindyrt. Antar at det finnes flere byggevarehus enn Silvan som tilbyr saging.
De fleste byggevarehus tilbyr som sagt tilskjæring, men en hel plate i dine mål vil dessverre koste litt.
Jeg laget en slags bardisk hjemme av eikehylleplater fra Clas Ohlson, skjøtet med limplugger og slipte dem sammen.
Ble veldig bra, og til en meget rimelig penge.
Nå var akkurat de hylleplatene bare 30 dype og 16 mm tykke, så til ditt prosjekt kanskje ikke helt riktig.
Men selve ideen synes jeg du kan vurdere.
Ikke vanskelig i det hele tatt hvis man bare er nøye.
Ellers har jo IKEA kjøkkenbenkeplater til humane priser.
Jeg laget en slags bardisk hjemme av eikehylleplater fra Clas Ohlson, skjøtet med limplugger og slipte dem sammen.
Ble veldig bra, og til en meget rimelig penge.
Nå var akkurat de hylleplatene bare 30 dype og 16 mm tykke, så til ditt prosjekt kanskje ikke helt riktig.
Ellers har jo IKEA kjøkkenbenkeplater til humane priser.
Hvordan skjøtet du dem? Hull med treplugg inn og passet sammen? Forstod jeg rett?_bystrom_ skrev:De fleste byggevarehus tilbyr som sagt tilskjæring, men en hel plate i dine mål vil dessverre koste en del.
Jeg lagde en slags bardisk hjemme av eikehyller fra Clas Ohlson, skjøtet med lim plugg og slipte dem sammen.
Ble veldig bra, og til en meget rimelig pris.
Nå var akkurat de hyllene bare 30 dype og 16mm tykke, så for ditt prosjekt kanskje ikke helt rett.
Ellers har jo IKEA kjøkkenbenkeplater til rimelige priser.
Tenker litt med lommeboken nå.. kikket på IKEA:s benkeplater og i laminatsortimentet fantes følgende i valnøttmønster.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50124098
Kostnaden for benkeplate i 186x62 er smålige 315 kr. To slike dekker lengdebehovet.
Kommer det til å se for jævlig ut iom at det er laminat? Må nok kikke på den i virkeligheten før jeg bestemmer meg.
Om jeg er inne på tankene om å kjøpe 186x62 og kappe opp i riktig mål, burde jeg i stedet satse på platene i massivt tre og behandle frem en valnøttnyanse i platen? Hva tror dere? Jeg er helt lost..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50124098
Kostnaden for benkeplate i 186x62 er smålige 315 kr. To slike dekker lengdebehovet.
Kommer det til å se for jævlig ut iom at det er laminat? Må nok kikke på den i virkeligheten før jeg bestemmer meg.
Om jeg er inne på tankene om å kjøpe 186x62 og kappe opp i riktig mål, burde jeg i stedet satse på platene i massivt tre og behandle frem en valnøttnyanse i platen? Hva tror dere? Jeg er helt lost..
Sist redigert:
Yes, kjøpte slike der pluggmarkører på Clas Ohlson også.Fraggo skrev:
Boret hullene i den ene platen, satte i pluggmarkørene.
Presset sammen så det ble avtrykk og boret i den andre.
Ble knallbra, og virkelig enkelt.
Godt med lim og bra press en time.
Laminat er alltid stygt i mine øyne. Gulv som benkeplate.
For det synes så tydelig at det er fake...
Angående IKEA så koster vel en massiv 186cm plate rundt 1000-1100 der?
Hva er budsjettet ditt?
En idé kan jo være å bruke furu og beise seg til en mørk farge.
Blir kanskje ikke som valnøtt, men mørkere iallfall.
Vi får se hvordan det blir.. jeg dro en rask tur til IKEA og lette etter benkeplaten for å kjenne på den og vurdere materialet. Selve mønsteret var over forventningene faktisk, men det er klart at det ikke så helt ekte ut.
Kikket på trebenkeplater på bauhaus også, 2500 og oppover. Laminatplate for 1400, fordelen med disse var at de var i tilstrekkelig lengde så man slipper å skjøte. Men slik jeg ser saken for øyeblikket, vil jeg egentlig ikke bruke flere tusen for en benkeplate. Har en bekjent som jobber på byggevarehus som jeg skal snakke med i morgen for å få råd og eventuelt litt rabatt.
Senest på fredag skal beslutningen være tatt. Det er klart at man alltid vil ha det beste, men jeg er redd at det finnes annet jeg burde prioritere i den nye kåken enn en (for) dyr benkeplate..
Kikket på trebenkeplater på bauhaus også, 2500 og oppover. Laminatplate for 1400, fordelen med disse var at de var i tilstrekkelig lengde så man slipper å skjøte. Men slik jeg ser saken for øyeblikket, vil jeg egentlig ikke bruke flere tusen for en benkeplate. Har en bekjent som jobber på byggevarehus som jeg skal snakke med i morgen for å få råd og eventuelt litt rabatt.
Senest på fredag skal beslutningen være tatt. Det er klart at man alltid vil ha det beste, men jeg er redd at det finnes annet jeg burde prioritere i den nye kåken enn en (for) dyr benkeplate..
Klikk her for å svare