Innså nettopp at min arvede trapp (fulgte med sommerhytta) er i dårligere stand enn jeg trodde. Trinnene holdes bare oppe av klossene under trinnene som også de har begynt å gi etter. Se bilder.
Hvordan utbedrer jeg dette før noen risikerer livet? Gjerne pent og enkelt! Skru fast klosser og deretter lange skruer inn i trinnene. Holder det?
Hvordan utbedrer jeg dette før noen risikerer livet? Gjerne pent og enkelt! Skru fast klosser og deretter lange skruer inn i trinnene. Holder det?
Det er limet som står for styrken med sin store overflate - skruer er bare for å holde alt fiksert til limet har tørket/herdet når treprodukter settes sammen.
Tenk hvilke skjærkrefter (saksekrefter) det kan bli på kun skrudde løsninger om noen med litt pondus traver ned trappen... med mindre man liker solid dimensjon av fransk treskrue, og så må det finnes noe å skru i også.
Med andre ord bort med klossene og rengjør til det blir trerent på begge overflatene - lim og pass inn og deretter skru.
Hvis det finnes eksisterende malingslag bak klossene er det lett å forstå hvorfor det ikke har styrken om man har limt på de malte overflatene tidligere.
Tenk hvilke skjærkrefter (saksekrefter) det kan bli på kun skrudde løsninger om noen med litt pondus traver ned trappen... med mindre man liker solid dimensjon av fransk treskrue, og så må det finnes noe å skru i også.
Med andre ord bort med klossene og rengjør til det blir trerent på begge overflatene - lim og pass inn og deretter skru.
Hvis det finnes eksisterende malingslag bak klossene er det lett å forstå hvorfor det ikke har styrken om man har limt på de malte overflatene tidligere.
Takk for svaret, høres rimelig ut!X xxargs skrev:Det er limet som står for styrken med sin store overflate - skruer er bare for å holde alt på plass til limet er tørket/herdet når treprodukter settes sammen.
Tenk hvilke skjæringskrefter (sakseffekt) det kan bli på bare skrudde løsninger hvis noen med litt pondus går ned trappen... med mindre man liker skikkelig dimensjon på fransk tre skrue, og så må det finnes noe å skru i også.
Med andre ord bort med klossene og rengjør slik at det blir trerent på begge flatene - lim og pass inn og deretter skru.
Hvis det finnes eksisterende lakklag bak klossene, er det lett å skjønne hvorfor det ikke har styrken hvis man har limt på de malte flatene tidligere.
Tror du størrelsen på eksisterende klosser får nok vedheft for en sikker trapp?
Er det vanlig trelim som skal brukes eller en sterkere variant?
Medlem
· Blekinge
· 11 701 innlegg
Det der får du overbevise mine terrassebord om når det er minus 18 grader kaldt og det smeller med neste geværskuddslignende lyd når terrasseskruene går av blankt etter fogen av de termiske trekkspenningene som dannes...
men joda, i teorien så stemmer det nok. ;-)
Selv ville jeg nok prøve å finne en annen løsning som for eksempel klosser helt tilpasset mellom trinnene uten 'luft' mellom.
Som klossene sitter i dag så har man flekningskrefter som vil vippe ut klossen fra bordet den sitter i ved stor belastning - og flekning er typisk last som gir veldig mye strekkraft på liten overflate og verre jo mer av vekten som vandrer ut på klossens utside fra bordet sett og øker vektstangseffekten for at trappetrinnet bøyer seg av vekten...
men joda, i teorien så stemmer det nok. ;-)
Selv ville jeg nok prøve å finne en annen løsning som for eksempel klosser helt tilpasset mellom trinnene uten 'luft' mellom.
Som klossene sitter i dag så har man flekningskrefter som vil vippe ut klossen fra bordet den sitter i ved stor belastning - og flekning er typisk last som gir veldig mye strekkraft på liten overflate og verre jo mer av vekten som vandrer ut på klossens utside fra bordet sett og øker vektstangseffekten for at trappetrinnet bøyer seg av vekten...
Klikk her for å svare