Vi har et topprom i vårt 70-tallshus som vi kaller verkstedet. Vi renoverer huset sakte med liten lommebok og nå vurderer jeg hva som trengs for å friske opp slitne vegger og gulv i akkurat verkstedet.

Veggene har jeg tenkt å male. Foreløpig er de gule og fulle av sprekker, hull og løsnet puss (?) over noen type betong. Det er både ytter- og innervegger. Vi har nylig drenert.
Gul vegg med avflasset maling og synlig betong bak, tydelig slitasje og skader i overflaten. Gul vegg med avskallet maling og synlig betong, viser behov for reparasjon og oppussing. Veggsprøyt spesifikt fokusert på skader og ujevnheter.

Spørsmål 1: Hva trenger jeg å gjøre for å reparere veggene? Kan jeg fjerne alt løst og pusse (med hva?) eller trenger all maling slipes bort (bevare meg vel)?

Maling av veggene når de er reparert har jeg OK kontroll på, men tar gjerne imot tanker også der.

Nå til betonggulvet. Det er om mulig enda mer slitt:
Slitt betonggulv med flassende maling og sprekker, som trenger oppgradering. Slitt betonggulv i et verksted med avflassende maling, diverse verktøy i bakgrunnen, inkludert en krakk og arbeidsbenk.

Spørsmål 2: Hvordan gjør jeg for å få gulvet skikkelig igjen? Holder det med noen form for gulvavretting og maling? Det finnes ingen sluk å bytte ut og rommet er jo et bruksrom, så sikkert er det unødvendig å pigge opp og fikse under eller hva man nå kan komme på å gjøre...? Her er jeg veldig usikker som dere merker.

Takknemlig for alle typer svar og hjelp som kan gjøre tiden min i verkstedet hyggeligere!

Er det fukt i veggene?
Hvor mye kan gulvet bygges på?

Gulvet hadde jeg slipt selv med en leiemaskin deretter tatt en beslutning hvordan jeg skulle gå videre. Hva er det for type maling på veggene?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Er det fukt i veggene?
Hvor mye kan gulvet bygges på?
Det er tørt og fint nå for tiden, men ikke tidligere.
Det er minst 15 mm å bygge på gulvet!
B BosseHansson skrev:
Gulvet hadde jeg slipt selv med en leiemaskin deretter tatt en beslutning hvordan jeg skulle gå videre. Hva er det for type maling på veggene?
Sliping av malingslaget?
Vet ikke hva det er malt med på veggene tidligere, sannsynligvis en eller annen silikathistorie.

Om det er silikatmaling på veggene, ville jeg ha skrapt/banket bort alt løst og sparklet alle hull med Ardex F5 eller tilsvarende produkt for deretter å male med silikatmaling. Får man bort ujevnheter og maling fra gulvet, har du en overflate du kan gjøre hva du vil med. Billigst er vel bare å kjøre en enklere overflatebehandling avhengig av hva du er ute etter. Det går vel også an å sparkle sprekkene, men risikoen er at de sprekker igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.