Vi har et topprom i vårt 70-tallshus som vi kaller verkstedet. Vi renoverer huset sakte med liten lommebok og nå vurderer jeg hva som trengs for å friske opp slitne vegger og gulv i akkurat verkstedet.
Veggene har jeg tenkt å male. Foreløpig er de gule og fulle av sprekker, hull og løsnet puss (?) over noen type betong. Det er både ytter- og innervegger. Vi har nylig drenert.
Spørsmål 1: Hva trenger jeg å gjøre for å reparere veggene? Kan jeg fjerne alt løst og pusse (med hva?) eller trenger all maling slipes bort (bevare meg vel)?
Maling av veggene når de er reparert har jeg OK kontroll på, men tar gjerne imot tanker også der.
Nå til betonggulvet. Det er om mulig enda mer slitt:
Spørsmål 2: Hvordan gjør jeg for å få gulvet skikkelig igjen? Holder det med noen form for gulvavretting og maling? Det finnes ingen sluk å bytte ut og rommet er jo et bruksrom, så sikkert er det unødvendig å pigge opp og fikse under eller hva man nå kan komme på å gjøre...? Her er jeg veldig usikker som dere merker.
Takknemlig for alle typer svar og hjelp som kan gjøre tiden min i verkstedet hyggeligere!
Om det er silikatmaling på veggene, ville jeg ha skrapt/banket bort alt løst og sparklet alle hull med Ardex F5 eller tilsvarende produkt for deretter å male med silikatmaling. Får man bort ujevnheter og maling fra gulvet, har du en overflate du kan gjøre hva du vil med. Billigst er vel bare å kjøre en enklere overflatebehandling avhengig av hva du er ute etter. Det går vel også an å sparkle sprekkene, men risikoen er at de sprekker igjen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.