Noen smarte forslag hvordan jeg løser dette uten å rive hele verandaen? Tre stolper bærer opp taket og alle tre står direkte på bjelkene, dessuten har terrassekonstruksjonen skapt en fin liten vannsamling rundt stolpene ved hvert nedbør. Stolpene er selvfølgelig råtne nederst, og min tanke var å bare bytte dem ut, men nå ser jeg at det har gått råte i bjelkene også. Bare akkurat under stolpen, lenger inn og lenger ned virker det friskt. Skal jeg bytte ut bjelkene må jeg rive av hele terrassen og det er jeg for lat for :). Min tanke er å skru fast et stykke bjelke på hver side og legge et "lokk" (i stål kanskje) over den syke bjelkeenden som jeg kan stille stolpen på. Men jeg er bare en klønete amatør, så noen kan jo ha et bedre og enklere forslag. Helst hadde jeg villet sette stolpene på pilarer, men jeg kommer ikke til å grave heller uten å rive nesten alt sammen.

• Veranda med utsikt over grønn plen, tre stolper som bærer taket, en blå barnebasseng og områder med råtnet treverk på gulvet.
  • Røtten stolpe på veranda med avskallet maling og skadede trebjelker, omgitt av grønne planter. Synlige skader på treverket.
  • Råtten terrasse-stolpe av tre montert på en bjelke, omgitt av fukt og forvitring. Peeling maling og oppsvulmede trefibre indikerer vannskader.
Jeg hadde kuttet reglene og latt den nye stolpen fortsette ned til undersiden...
Så hadde jeg byttet ut de små bitene av terrassebord som sitter på sidene med rimelige bjelker som fortsetter inn under terrassebordet så langt det er mulig... Skrudd sammen alt med vognskruer... Rappet opp den gamle overflaten og smurt med utetrelim mellom de gamle og nye bjelkene, hvis det virkelig skal være overkill...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jeg hadde kuttet reglene og latt den nye stolpen fortsette ned til undersiden...
Så hadde jeg byttet ut de små snuttene av terrassebord som sitter på sidene med rimelige regler som fortsetter inn under terrassebordet så langt det er mulig... Skrudd sammen alt med vognskruer... Røffet opp den gamle overflaten og smurt med ute-trelim mellom de gamle og nye reglene, hvis det virkelig skal være overkill...
Se der, allerede en forbedret konstruksjon, takk 👍

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.