Hei!

Helt ny her på forumet :) Jeg og min samboer har nettopp kjøpt et hus fra 1922 som sist ble renovert på 70-tallet. Nå har vi akkurat begynt med renovering og gjenoppretting til noe som er mer i tråd med 20-tallsånden. Det er mye nytt for oss men samtidig kjempegøy!

Skorsteinen var tidligere pusset, men vi bilte fram mursteinene som et fint interiørelement. Man ser en del tidligere reparasjoner og fyllinger av gamle røykkanaler. Mistenker at man har fylt med sement i visse deler i stedet for kalkmørtel da det delvis var veldig hardt og skadet steinene når man fjernet det.

Jeg vil fylle i med ny mørtel der det mangler for å pynte på det hele.

Tar gjerne imot råd om prosess og produkter!

Noen funderinger fra meg:
- Hvilken mørtel bør jeg velge? Den kan gjerne være lys, typ grå
- Noen av steinene har "nagget" i kanten, bør jeg bytte ut disse?
- Skal man bore ned mørtelen mellom alle steinene noen cm for å så legge ny mørtel så det blir enhetlig?
- Teknikktips? Vaske av, fukte før påføring av mørtel, svampe av og la herde, beskytte med støvbindingsmiddel?

Bilde 1 viser en fin del av eksisterende skorstein
Bilde 2 viser en del med "nagget" stein samt sement
Bilde 3 viser flere skadede steiner og et større hull - bare å fylle i?

Takk for et hyggelig forum!
Oscar

• En del av en eksponert murvegg med røde murstein, tidligere dekket med puss. Murbruken mellom steinene er ujevn og viser tegn på reparasjoner.
  • En teglesteinsmur med synlige skader, der noen steiner er "naggede" i kanten og enkelte steder er dekket med sement.
  • Murvegg med utsatte teglesteiner, tydelige skader og et stort hull. Synlige tidligere reparasjoner med grove fyllinger.
Unnskyld en klager her, men murstocken var pusset fra starten. Akkurat for at man ikke skulle trenge å mure perfekt og dekorativt, bare røyk tett. Dette med synlig tegl på murstocken inne i huset ble en greie med pynt-peiser på 1950-60-tallet.

Tillegg: men velkommen til forumet 😀 !

• Liker
Dano65
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Unnskyld en gnellspik her, men murstocken var pusset fra begynnelsen. Akkurat for at man ikke skulle trenge å mure perfekt og dekorativt, bare røk-tett. Dette med synlig murstein på murstocken inne i huset ble en greie med prydnads-peisene på 1950-60-tallet.

Tillegg: men velkommen til forumet 😀 !
Hm ja men det har du sikkert rett i, men ja jeg synes nok det er ganske sjarmerende likevel. Må ikke være perfekt 😊

Takk!

O oscarabc skrev:
Nå har vi akkurat kommet i gang med renovering og gjenoppretting til noe som er mer i tråd med 20-talls ånden. Det er mye nytt for oss men samtidig kjempegøy!

Mursteinen var tidligere pusset, men vi bilte frem mursteinene som et fint innredningselement.
Det dere har gjort er altså å ta bort den der 1920-talls ånden dere ville ha. Så det er vel bare å pusse om.

Om man vil beholde følelsen fra en viss periode må man i prinsippet alltid tåle at hver eneste detalj blir akkurat som man synes er penest. Det blir ofte enten som man synes er pent eller original tidsriktig stil.

Å blande tar bort det tidsriktige. Man gjør naturligvis som man vil i sitt eget hus. Men det er ikke usannsynlig at egne ønsker og meninger i en slik "renovering" senker husets verdi. Det blir verken originalstil eller moderne. Det kalles noen ganger ødeleggende renovering.

Ok, sorry, jeg forstår at det kanskje ikke er tidstypisk og at alle ikke synes det er fint.

Er det noen som har tips om selve muren?

Mvh
Oscar

surris
Mur og pussmørtel B. Større hull fyller du med tagel og mørtel. Vil du ha det enhetlig må du skrape ut alle fugene og fuge på nytt. Jeg hadde bare murt igjen det store hullet og latt det være. Behandle den med linolje så blir den finere i fargen og støvfri.

• Liker
oscarabc
  • Laddar…
surris surris skrev:
Mur og pussmørtel B. Større hull fyller du med tagel og mørtel. Vil du ha det enhetlig, må du skrape ut alle fugene og fuge om. Jeg ville bare ha murt igjen det store hullet og latt det være. Behandle det med linolje så blir det finere i fargen og støvfritt.
Topp, takk for gode tips! Skal sjekke dette ut

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.