Hei!
Jeg tenkte å spørre om tips om hvordan man fester sk Windy på best mulig måte?
Jeg har en stamme av 45*145. Utenpå denne legger jeg 45*45 i et rutenett med c/c 600.
Utenpå 45-ene kommer jeg til å feste WIndy-væv før jeg lekter med 12*50 og legger panel.
Mitt spørsmål er nå hvordan man fester denne væven.
På bildet som finnes på følgende lenke prøver jeg å illustrere hvordan jeg har tenkt meg.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...4uuzSAc6Pex_eSIybMJ5lUN9Gm1IbP2rvmA/Windy.GIF
Dvs væven brettes inn festes oppå 45-en, selvfølgelig stifter jeg også fast med jevne mellomrom på hele rutenettet også.
Men mitt spørsmål er om det er passende eller upassende å brette den oppå. Oppå kommer jo takstoler til å ligge så det er jo en risiko for noen tidels millimeter spill kan jeg tenke meg.
Jeg lurer også på hvor stort overlapp jeg bør ha, mellom hver "våd" av væv?
Tusen takk på forhånd
Fredrik
Jeg tenkte å spørre om tips om hvordan man fester sk Windy på best mulig måte?
Jeg har en stamme av 45*145. Utenpå denne legger jeg 45*45 i et rutenett med c/c 600.
Utenpå 45-ene kommer jeg til å feste WIndy-væv før jeg lekter med 12*50 og legger panel.
Mitt spørsmål er nå hvordan man fester denne væven.
På bildet som finnes på følgende lenke prøver jeg å illustrere hvordan jeg har tenkt meg.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...4uuzSAc6Pex_eSIybMJ5lUN9Gm1IbP2rvmA/Windy.GIF
Dvs væven brettes inn festes oppå 45-en, selvfølgelig stifter jeg også fast med jevne mellomrom på hele rutenettet også.
Men mitt spørsmål er om det er passende eller upassende å brette den oppå. Oppå kommer jo takstoler til å ligge så det er jo en risiko for noen tidels millimeter spill kan jeg tenke meg.
Jeg lurer også på hvor stort overlapp jeg bør ha, mellom hver "våd" av væv?
Tusen takk på forhånd
Fredrik
Sist redigert:
Hefte fast så duken sitter midlertidig, spik så deretter fast lektene som da vil holde duken på plass.
Trefasade på spiklekt 12mm høres ikke bra ut, spesielt ikke med duk under. Duken vil bule ut og da blir det ingen luftcirkulasjon bak panelet. Bruk *minst* 22mm spiklekt.
Trefasade på spiklekt 12mm høres ikke bra ut, spesielt ikke med duk under. Duken vil bule ut og da blir det ingen luftcirkulasjon bak panelet. Bruk *minst* 22mm spiklekt.
Bygde med en annen duk men det bør jo være omtrent det samme og jeg er enig med mathias om at 22 er minimum. Et billig alternativ er å kjøpe 22X95 form og kløyve på langs slik at da 22X47 eller så
Moderator
· Stockholm
· 57 865 innlegg
Om ikke annet så vil nok ikke panelet feste i 12mm spikerlekter. Lekten sprekker og spikerne får for kort festelengde i treet.
Spikerlekt for panel hvis man ikke har bakomliggende reglar og ikke vil lete ved spikingen, så er det 28*70 som fungerer best. Noterte i en annen tråd at viss glassull dessuten presser ganske kraftig når den ekspanderer mot vindsperre av vevtypen sånn at den buer utover og da skader det ikke med 28mm. Og 70mm gir god stabilitet og du treffer riktig med alle spiker uten å måtte sikte for mye.
Klikk her for å svare