26.390 lest ·
13 svar
26k lest
13 svar
Hvordan fester man penest en limtrebjelke i en trestolpe?
Hvordan fester man penest en limtrebjelke i en trestolpe?
Går det an å forhåndsbore skrått fra stolpen og deretter med lange skruer feste stolpe-bjelke?
Det går jo selvfølgelig an å sette spikerplate med en skjult innfesting ville vært penest.
Samme sak mellom limtrebjelke og takkonstruksjon - hvilken innfesting kreves der?
Har forsøkt å lete etter noen form for monteringsanvisning for å bære av en bærevegg i et hus med en limtrebjelke men finner ingenting bra. Det finnes løsninger men man skulle ønske å se alternativene så det blir den beste løsningen.
Skulle gjerne motta tips og løsninger som kan være nyttige ved arbeidet.
Huset er en 1 1/2 etasje, bærevegg mellom murpipe og yttervegg skal rives og erstattes med limtre.
Mot yttervegg blir det en trestolpe men mot murpipa har jeg ingen klar løsning av stolpe, stålstolpe eller tre.
Går det an å forhåndsbore skrått fra stolpen og deretter med lange skruer feste stolpe-bjelke?
Det går jo selvfølgelig an å sette spikerplate med en skjult innfesting ville vært penest.
Samme sak mellom limtrebjelke og takkonstruksjon - hvilken innfesting kreves der?
Har forsøkt å lete etter noen form for monteringsanvisning for å bære av en bærevegg i et hus med en limtrebjelke men finner ingenting bra. Det finnes løsninger men man skulle ønske å se alternativene så det blir den beste løsningen.
Skulle gjerne motta tips og løsninger som kan være nyttige ved arbeidet.
Huset er en 1 1/2 etasje, bærevegg mellom murpipe og yttervegg skal rives og erstattes med limtre.
Mot yttervegg blir det en trestolpe men mot murpipa har jeg ingen klar løsning av stolpe, stålstolpe eller tre.
Skal gjøre det samme. Hvordan beregner du størrelsen på bjelken?
Din idé om å skru skrått fra stolpen høres ut som en bra idé, det går an å plugge igjen hullet etterpå hvis man vil.
Ved takbjelkelaget går det an å sette vinkler oppå bjelken, de bør skjules av taket på sidene.
Din idé om å skru skrått fra stolpen høres ut som en bra idé, det går an å plugge igjen hullet etterpå hvis man vil.
Ved takbjelkelaget går det an å sette vinkler oppå bjelken, de bør skjules av taket på sidene.
Gjennomgående gjengestang med skive og mutter. Eller fransk skrue hvis du ikke kommer til på baksiden. Forsekk hullene og plugg igjen hullene. Noe av dette kanskje fungerer for dere!?
Kommer skarven til å være synlig?
I mange offentlige lokaler med limtrebjelker som er synlige pleier det å være en tykk plate type 5-6 mm minst som sitter på utsiden av bjelkene og gjennom bjelkene har man boret hull, ført i gjenget stang og alt er trukket sammen med store muttere. Dette maler man så i en pen og passende farge.
I mange offentlige lokaler med limtrebjelker som er synlige pleier det å være en tykk plate type 5-6 mm minst som sitter på utsiden av bjelkene og gjennom bjelkene har man boret hull, ført i gjenget stang og alt er trukket sammen med store muttere. Dette maler man så i en pen og passende farge.
Skarven vil være synlig.
Stolpen er jeg med på at det går an å forsøke skrue og deretter plugge men ikke mellom stolpe og bjelke.
På lenken ovenfor vises et eksempel samt står noe om spesialskrue. men det burde vel fungere med et par lange skruer som skrues i 45° gjennom stolpen og bjelken.
Flere forslag mottas gjerne, og også på innfesting mellom bjelke-tak.
Stolpen er jeg med på at det går an å forsøke skrue og deretter plugge men ikke mellom stolpe og bjelke.
På lenken ovenfor vises et eksempel samt står noe om spesialskrue. men det burde vel fungere med et par lange skruer som skrues i 45° gjennom stolpen og bjelken.
Flere forslag mottas gjerne, og også på innfesting mellom bjelke-tak.
Finnes jo uendelig lange skruer så man kan i teorien skru fra den ene enden om mulig? lime med epoxy? borre i en plugg modell stor og lime?
Mange år siden innlegget ble skrevet, men fortsatt aktuelt spørsmål for meg, hvordan gjorde du til slutt?
mellom bjelke og tak vurderer jeg forsterkede vinkeljern.
Om hullplate så vil man jo kle inn bjelke og søyle senere men vil helst ikke kle inn så hvis man kan feste dem sammen på en penere måte så ville det vært ønskelig.
mellom bjelke og tak vurderer jeg forsterkede vinkeljern.
Om hullplate så vil man jo kle inn bjelke og søyle senere men vil helst ikke kle inn så hvis man kan feste dem sammen på en penere måte så ville det vært ønskelig.
Kanskje prøve med en bit 4-kantsrør som tres på, på toppen av stolpen samt påsveiset lokk samt plater på hver side av bjelken som sidestøtte. Burde kunne fungere. Blir som en u-profil som bjelken passer i.H hebbe skrev:Hvordan fester man penest en limtrebjelke i en trestolpe?
Er det mulig å forbore skrått fra stolpen og deretter med lange skruer feste stolpe - bjelke?
Det går jo selvfølgelig an å sette spikerplate med en skjult innfesting ville vært det peneste.
Samme sak mellom limtrebjelke og tak bjelkelag - hvilken innfesting kreves der?
Har forsøkt å lete etter en form for monteringsanvisning for å bære av en hjørtevegg i et hus med en limtrebjelke, men finner ingenting bra. Det finnes løsninger men man skulle gjerne sett alternativene for å få den beste løsningen.
Mottar gjerne tips og løsninger som kan være nyttige ved arbeidet.
Huset er 1 1/2 plan, hjørtevegg mellom pipe og yttervegg skal rives og erstattes med limtre.
Mot ytterveggen blir det en trestolpe, men mot pipen har jeg ingen klar løsning av stolpe, stålstolpe eller tre.
Klikk her for å svare