Vi har akkurat kjøpt hus hvor vi ønsker å ta ned en vegg på kjøkkenet for å få et mer enhetlig uttrykk. Mitt spørsmål er hvordan man fester limtrebjelken i veggen. Må man stive opp med regel mot vegg slik at den "hviler" på dem, eller kan man feste med en slags vinkeljern direkte i veggen? Åpningen vil bli ca. 230 cm, men siden det er et langsmalt rom i overetasjen, fikk vi rådet om å sette en bjelke i taket slik at det ikke svaier. Vi vil helst kunne feste den i veggen da vi kommer til å ha benkeplate under den, og det føles ikke bra å måtte felle ut for en regel.
Litt vanskelig å se på dette bildet, men det er altså den oransje veggen som skal bort.
Dessuten må man undersøke om opplegget/stolpen kan stå på noe som tåler trykket. Nå er riktignok 230 cm en ganske moderat spennvidde, men selv om det ikke finnes noe på overetasjen som belaster, bare gulv, kan det lett være at bjelken må ta opp en belastning på typ 2 tonn, i så fall blir det 1 tonn på hver stolpe.
Det hender at man må forsterke grunnlaget under denne typen opplegg (men trolig ikke for så liten belastning).
Som overslagsberegning kan du regne med at belastningen blir litt over 200 kg per kvm på åpen gulvflate. Så har du for eksempel 4,5 m gulv i hver retning fra bjelken, så har du litt over 20 kvm gulvflate. Det gir 4000 kg, halvparten av det havner på bjelken, den andre halvparten belaster ytterveggen.
Har du så en vegg etc som står på denne flaten i overetasjen, blir belastningen høyere, i verste fall leder det ned last fra takstoler eller loft.
Grunnen er av betong så det skal vel være rolig håper jeg. Fins ingen vegg på overetasjen. Det er ingen bærende vegg som skal bort og det vil bli igjen en liten bit av vegg på venstre side som dessverre ikke synes på bildet. Den bærende delen er den som skimtes i forkant. Det har kanskje for øvrig ingen betydning. Det er ca 4,5 meter fra ytterveggen fram til den bærende og det blir knapt 2,5 meter fra yttervegg til den veggen vi skal ta bort.
Kan man ikke bare la være å ta bort den øverste delen av veggen? Holder det som bæreevne eller må det til limtre?
Som sagt troligvis ikke noe problem med grunnlaget for denne relativt begrensede belastningen. Men at det er av betong er ingen garanti. Normalt så er også en betonggrunn forsterket der det står bærende vegger osv. Så en søyle med et eller flere tonn rett ned på f.eks. et gammelt kjellergulv i betong, kan lett ende dårlig.
jeg vet ikke hvordan du har tenkt å gjennomføre dette. Men du bør enten ansette en bygginjeniør som kan regne på det, eller eventuelt en byggfirma med egen konstruksjonskompetanse. Skal det gjøres som hjemmearbeid så må du ansette en konstruktør for en konstruksjon, med beregninger.
Å endre bærende konstruksjon krever byggemelding, og da skal kommunen kreve at konstruksjonen er redegjort for (men det slurves en del med det i visse kommuner).
Selvfølgelig kommer vi til å ansette et byggefirma som gjør jobben. Ville bare få et lite hint om hvordan det gjøres da vi holder på å planlegge det nye kjøkkenet som skal inn senere. Tanken var å få komfyren (og da såklart vifte) på den plassen der veggen er nå, men det blir jo vanskelig hvis det skal til en søyle mot veggen som bygger plass... Som sagt er ikke den delen vi skal ta ned bærende, men skal likevel sjekke det med kommunen og be om å få riktige tegninger på huset.
Du skriver at det ikke er noen bærende vegg, hvis du er sikker på det så trenger du ingen bjelke. Bjelker bruker man når det er bærende vegger som skal fjernes eller større åpninger skal lages i bærende vegger, og bærende vegger går oftest langs med huskroppen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.