Jeg har en kjellertrapp "utendørs" der trinnene er løse og har vært det i mange år, men nå har jeg lei av å gå på dem og må finne en løsning for å få dem festet permanent. I dag sitter de med fransk skrue og plugg. Veggene er gamle hullbetongstein så ikke optimalt med plugg og skrue. Noen som har tips eller ideer på en løsning? Se bilder. Under trinnene er det en skråning i betong. Kanskje går det an å finne en løsning som man fester i skråningen?
 
  • Kjellertrapp utendørs med metallgittertrinn montert mot en skrå betongvegg. Trappetrinnene er løse, omgitt av litt løv på betongen.
  • Løs trappetrinn med metallgitter på en utendørs kjellertrapp. Synlige skruer og slitte betongvegger omgir trappen.
  • Utendørs kjellertrapp med løse trinn i metallgitter, festet med franske skruer. Viser betongvegg og lett skrånende betongunderlag.
Slik ser trinnene ut nedenfra.
 
  • Underfra utsikt av metalltrapp, med gul drill, skruer og overlappende nettingtrinn. Verktøy og skruer på betonggulv ved siden av.
Ingen som har noen tips eller ideer?
 
Leste om et tips ang. opphenging av kjøkken som hørtes fornuftig ut. Borr opp hullet, fyll det med ankermasse, press inn en passende gjenget stang i massen.
Fest trinnet med mutter på stangen.
Uklart om det fungerer i ditt tilfelle med montering på to veggsider.
 
  • Liker
Jocke Best
  • Laddar…
Tusen takk for tipset, det kan absolutt være en løsning, skal prøve det med et trappetrinn.
Kommer tilbake med resultat :)
 
J
Tror også det er en god idé, og siden du allerede har gamle hull for plugg kan du jo bore nye i både trinn og vegg, for gjengestengene, og deretter trykke inn stengene og la herde mens de gamle skruene holder strukturen sammen. Eller, om du vil unngå å bore for mye, fester en stang per side om gangen og holder trinnet midlertidig med kun fremre eller bakre paret. Og husk å ikke gå på det...
 
Jeg tror også på ideen, spørsmålet er bare hvor mye hulrom som er i hulstenen så jeg ikke trenger å fylle flere liter 😅
 
J
Kanskje en gal ide, men si at det er hull rett innenfor og staven forsvinner, i prinsippet kunne man bruke en hel lang stav, og skru på muttere langt inn på staven, og deretter skyve den først langt inn på den ene siden, og så skyve den inn i det andre hullet. Deretter stramme mutterne. Da sitter det som fjellet og bærer seg selv med en gjennomgående stav. Alt i ett moment, med ankermasse og alt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.