2.561 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
hvordan feste tak for 2.5x1.2m gipsskiver?
blir snart galen kan ikke bestemme hvordan jeg skal regel innertaket vil helst slippe cc30 og kortlingene.
Om jeg gjør som på bilde 1 trenger jeg virkelig sette korlingene på kortskarvene?
Eller skal man skjære platene til 2,4m og regel cc40 som på bilde 2 Hvordan gjør man egentlig med 2,5m lange plater noen som har erfaring?

Uploaded with ImageShack.us

Om jeg gjør som på bilde 1 trenger jeg virkelig sette korlingene på kortskarvene?
Eller skal man skjære platene til 2,4m og regel cc40 som på bilde 2 Hvordan gjør man egentlig med 2,5m lange plater noen som har erfaring?

Sist redigert:
Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig med kortlingene... I mine øyne så spiller det ingen rolle om du har 2,4, 2,5, 2,6 plater... Jeg setter kortlinger i frie skjøter likevel...
Du vet vel at det er nok at du monterer platen først, så legger en 28X70 mellom bjelkene, så skrur i med minst to skruer på én plate og så med 2 skruer på den andre platen... Du trenger således IKKE å feste kortlingene i noe annet...
De kortlingene er til for å utjevne forskjellene mellom 2 plater, ikke for å holde platene oppe...
Jeg monterer dessuten ALLTID c/c 30 i tak om ingenting annet er foreskrevet.
Du vet vel at det er nok at du monterer platen først, så legger en 28X70 mellom bjelkene, så skrur i med minst to skruer på én plate og så med 2 skruer på den andre platen... Du trenger således IKKE å feste kortlingene i noe annet...
De kortlingene er til for å utjevne forskjellene mellom 2 plater, ikke for å holde platene oppe...
Jeg monterer dessuten ALLTID c/c 30 i tak om ingenting annet er foreskrevet.
man kan med god samvittighet skippe kortlingen på cc300, gjør det på jobben, men visst, skal man gjøre for seg selv kan man ta seg de ekstra 30 minuttene som det tar å gjøre det, men viktigere er at man faser kortendene på gipsen før man skrur opp gipsen.Chris_Low skrev:
/Thomas
Klikk her for å svare