Jeg skal fjerne det gamle rekkverket til kjellertrappen.
Skal lage nytt rekkverk og grind i tre.
Problemet mitt er hvordan jeg skal få det sterkt og stabilt.
Jeg må ha en stående stolpe/regel for oppregling av stommen som jeg skal ha panel på.
Stolpen må jeg feste oppå "kjellertrappeveggen", vil tippe at materialet er en eller annen form for lettbetong/leca-blokk & puss. Man kan skille mønster av noe som er murt i alle fall.
Å bare skru fast to vinkler og feste stolpen i dem tror jeg ikke blir stabilt.

Skal prøve å ta et bilde så jeg kan vise dere, tenkte å starte arbeidet til helgen så jeg trenger rask hjelp ;)

Bor hull ovenfra og fest stolpesko i hullene.
Lim!

Stolpesko er virkelig stygge etter min mening. Dra i en ekspanderbolt (eller lim inn galvanisert stang) i stedet og bor et passende senterhull i stolpen. Papir eller en distansebit i plast under for å forhindre at stolpen står og suger vann.

Takk for raske svar :)

Har tatt et bilde som jeg legger ved.

Stolpen og innfesting vil ikke synes da det blir panel på begge sider.
Har vurdert stolpesko, men hvordan fester jeg den? Å lage større hull og mose ned setlim fungerer ikke bra?

At "muren" er buet gjør ikke saken lettere.
Vurderer også å feste en lekt langs hele muren, og så gå opp med stolpe fra den, men det er kanskje bedre å feste stolpen direkte i muren?

Stammen vil ligne det eksisterenderekkverket, men jeg skal ha panel på begge sider, og skal lage en grind ved trappa.
Den gamle vil bli kappet med vinkelsliper rett ved "roten".
Jeg trenger å få det stabilt sideveis, lengderetning vil ikke bli et problem da jeg fester det i fasaden (vises ikke på bildet) siden vi har en utbygging der.

Og et spørsmål til.
Panelene vil bli malt, men hva skal jeg ha av trevirke til stammen?
Er det best å ha trykkimpregnert siden jeg ikke har tenkt å male stammen da den ikke vil synes i det hele tatt?

• Rekkverk i metall langs en trapp ned til en kjeller, med rødmalt yttervegg på venstre side og heller ute. Rust på rekkverk.
Behold de eksisterende stolpene og bolte fast trestolper i disse!?

Tja, de er litt rustne i festeanordningene...

Det ser ut som du har begynt å få rust som vokser ned i betongen langs stolpene. Rusten ekspanderer og vil med årene sprenge betongen. Jeg har selv en yttertrapp, en kjellertrapp akkurat som din og en altan med grove rustsprengninger (60 år gammelt hus). Å bare kappe jevnt med er ikke bra. Best er vel å pigge litt rundt jernet og kappe 3-4 cm ned og deretter støpe igjen så oksygenet ikke kommer til. Deretter bore nye hull og støpe fast nye ordentlig galvaniserte eller rustfrie fester.

men om jeg kapper rørene ved roten, og setter ned stolpesko i hullene, hva skal man bruke for lim?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.