Har bygget en støttemur av 120x140 byggetømmer i form av en L og satte da 95x95 stolper i hjørnene for å komplettere med gjerde.
Jeg må imidlertid komplettere med et par "stolper" per side og min tanke fra begynnelsen var å grave ned søyle og sette 45x95 lekter utenfor støttemuren og bygge på de med 45x95 på støttemuren.
Nå har jeg imidlertid kommet frem til at det ikke blir så bra og ganske klumpete, og føler at jeg må ha en ny løsning.

Er det en dum idé å skjære inn rundingen i byggetømmeret for å på den måten få inn 45x95 lekten litt?
Kunne man brukt tynnere lekter utenfor støttemuren? Typ 28x95
Hvordan kan man feste lekten, er det nok å skru den fast til byggetømmeret? Eller bør man ha en søyle?

Gjerdet blir ikke så høyt, regner med å bygge på stolpene oppå støttemuren med 60 cm.

• En L-formet støttemur av trebjelker med vertikale stolper i hjørnene og en hvit bil parkert bak muren foran en skog.
Ingen som har noe bra forslag på hvordan dette kan løses?

Kikket på den stolpsko jeg lenket til og den var stygg og klumpete så den blir det ikke....

Min nye tanke er å kutte ut et par byggtømmer og sette et flattjern på hver side og feste en 70x70 stolpe i.
Kan det funke?

Hmmm, kan dette være så vanskelig at ingen vet hvordan det skal løses, eller har jeg gjort det så dårlig at det ikke er verdt for noen å svare?
Jeg gir meg ikke, et nytt forsøk, siden jeg ikke selv kan komme på noen god løsning.

De stolpeskoene jeg fant først på nettet føltes ikke bra, for det føles ikke stabilt å sette noe oppå muren, burde vel bli bedre å på en eller annen måte feste dem stolpene i bakken eller muren på en måte?

Mine tre alternativer jeg vurderer nå.

1. Frese ut 30 mm bredt og 250 mm dypt i hver side på byggetømmermuren og feste et flatjern med gjennomgående bolt i to byggetømmer. Det skal da bli ca 70mm mellom disse, og der kan jeg sette fast en 70x70 stolpe.
Tenker meg da at disse burde funke
https://www.bauhaus.se/plattjarn-rostfritt-stal-30x3mm-1m

2. Grave ned en sokkel og sette fast en 45x70(eller 45x95) regel i sokkelen som går opp så høyt som stolpen skal være og som jeg bygger på oppå muren med en til 45x70(eller 45x95). For å "hjelpe" regelen å være stabil så fester jeg den med noen skruer i byggetømmeret på veien opp.

3. På en eller annen måte feste en eller annen stolpefeste oppå muren?
Ville det vært mulig å få tilstrekkelig stabilt med slike som disse?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/balkskor-och-plintjarn/stolpsko-340628/

Noen som kan gi innspill på om jeg er helt ute og sykler i mine tanker eller om det er noe alternativ som likevel ville funke?
Det er fritt frem å komme med en helt annen løsning også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.