Da jeg dampet bort tapeter i et rom fant jeg at veggmaterialet var masonite (jeg hadde en følelse av det siden veggen føltes litt svak).

Ifølge fyren på byggevarehuset var masonite et billigmateriale som ble brukt i noen vegger på 70-tallet. Hans tips var å sette renoveringsgipsskive utenpå masoniten for å gi mer stivhet. Han hevdet videre at det er nok å skru fast gipsen i masoniten uten å måtte tenke på å treffe bakliggende stendere. Stemmer dette virkelig, eller skal jeg anstrenge meg for å prøve å finne stendere å feste gipsskiven i?

Nja, vet ikke om jeg er enig i at masonite var et snikmateriale. Spør i stedet hva som fantes som alternativ da det ble bygget. Det var vanlig å sette masonite på veggene og også i taket i kjøkken, gang og bad, der man rett og slett ville ha en mer slitesterk overflate, ofte malt. I stue og soverom ble treetex brukt. Masonite og treetex har vært brukt i lang tid, ikke bare på 70-tallet. Blir litt forbauset når det virker som at du ikke har noe treverk bak masoniten, bortsett fra reglar. I det minste tidligere hadde man rupanel eller vanlige bord bak. Personlig ville jeg ikke brukt renoveringsgips. Synes den er for dyr sammenlignet med vanlige plater. Synes ikke det gjør noe om du velger å ha masoniten igjen bak. Den går utmerket å skru i om du ikke skrur for hardt.

Når du først setter opp gips, sats da på å gjøre det ordentlig, eller ikke i det hele tatt.

Det høres ut som selgeren ville gjøre det enkelt og som at det skulle være billigere, ordentlig gips er ikke så mye dyrere.

Sats på å fjerne masoniten, en utmerket anledning til å sjekke hva som finnes bak og inspisere. Det beste er om du kan få bort masoniten og bare ha råspont. En venn gjorde dette i sin villa, satte deretter opp gips, sparklet skjøtene, slipte, og satte deretter opp tapet og la ny parkett og satte opp lister.

Som nytt.
En annen fordel med å gjøre det ordentlig er at du får en ordentlig vegg å henge opp ting på.

• Liker
nitram66
  • Laddar…
Jeg sjekket bak masonitten og det var faktisk rupanel der. Masonitten føltes svak fordi den hadde begynt å bule ut fra rupanelet på et sted. Jeg fjerner nok masonitten og skrur gipsen i rupanelet.

Renoveringsgips er jo betydelig dyrere enn vanlige gipsplater, sjekk hvordan det blir ved fòringer, lister og sånt hvis du ikke har tenkt å fjerne dem. Skal du fjerne alle lister, kjøp vanlig gips og la masoniten sitte, den har ikke noe å si, skruen fester seg i rupanelet bak...

Fordelen med renoveringsgipsen er jo nettopp at den bygger så lite at man ofte ikke trenger å fjerne gerikter og lister. Hvis man bygger på med 13 mm gips, må man normalt forlenger før man kan sette tilbake geriktene igjen, noe som innebærer merarbeid. I ditt tilfelle ville jeg fjerne masoniten og erstatte med renoveringsgips som da sannsynligvis bare bygger 2-3 mm i tillegg til dagens masonit. Den noe høyere kostnaden oppveies trolig mange ganger av at du sparer ganske mye arbeid.

Renoveringsgips er ikke et bra alternativ i ditt tilfelle synes jeg, da den er så svak at den følger den minste lille skavank på veggen og du kommer antagelig til å måtte helsparkle hele veggene for å få et bra resultat. Vanlig gips skjuler mer og gir en stødigere vegg etter min mening.

• Liker
Krypton
  • Laddar…
Hvordan har du tenkt å gjøre med veggen sånn? Tapetsere, male? Er veggen ujevn eller hvorfor trenger du ekstra støtte? Min tanke er ellers at du beholder masoniten, fester den med naglet dykkert og sparkler der det trengs. Når du så har tapetsert, synes ingen forskjell. Du sparer mye arbeid samt får en hardere, mer slitesterk vegg.
Så finnes jo masonit også i 6 og 9 mm tykkelse, et utmerket underlag for tapetsering og maling. Miljøvennlig og allergivennlig. Gud hva jeg legger på. Jeg er ikke selger, jeg har bare vanskelig for å se gipsens fordeler.

Sist redigert:
Takk for hjelpsomme tips!

Jeg hadde tenkt å male veggene i rommet.

En snekker som fikset et baderom i huset inspiserte forleden veggene i det aktuelle rommet. En av fire vegger hadde masonitt mens de øvrige tre veggene hadde gips. På masonittveggen hadde jeg begynt å dampe bort tapetet (og det var slik jeg fikk masonitten frem). Snekkeren la på renoveringsgips på masonittveggen (for at det skal funke med foring o.l. valgte han 6 mm plate). På de øvrige veggene foreslo han at jeg prøvemaler på tapetet for å se om det funker før jeg begynner å dampe bort tapetet. Forhåpentligvis kan jeg male direkte på tapetet på de tre andre veggene og male på den nå gipslagte veggen etter å ha lagt på vev og sparklet skjøten.

Påfør et lag oljebasert grunning før du begynner å sparkle. Minst arbeid, best resultat, lukter mest.

• Liker
Al.G
  • Laddar…
5.2 racing skrev:
Trekk på et lag oljebasert grunning før du begynner å sparkle. Minst arbeid, best resultat, lukter mest.
Hvorfor er det bra å legge på en oljebasert grunning før man sparkler (alternativet er å sparkle direkte på gipsplate/vev og på tapeten)?

Oi, beklager. Jeg mente på tapeten. På gipsplatene trenger du ikke gjøre noe før sparkling, bortsett fra remsing.

Den oljebaserte grunningen minimerer blæredannelse på gammelt tapet. Det kan blære seg likevel, men da kan man ikke gjøre mer. Riv bort alt som er løst, så påfør oljegrunning, deretter sparkel og til slutt maling. Lykke til!

• Liker
Tobz77
  • Laddar…
OK, takk for tipset. Jeg skal absolutt grunne med oljemaling om det kan redusere risikoen for bobledannelse :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.