Hei,

Lovet kona en mindre plantekasse for grønnsaker og det ble ganske greit (bygde inn to plastbaljer).
Gladest ble imidlertid sneglene som fikk smakfull salat.

El-kabler vil jeg ikke sette opp.

Siden jeg har litt kobberplate igjen etter en takrenovering, bestemte jeg meg for å teste ryktet om at snegler ikke liker kobberplate.
Prøvde ved å legge platen foran både stor spansk mordersnegl og mindre snegl.
Utrolig nok fungerte det - sneglene sprutet ut slim og skum og snudde hver gang.

Mitt problem er nå å feste metallet.

Tenkte å klemme fast skinnen mellom to planker, men sprekken i treet blir for stor over tid.

Man kan ikke feste kobber med andre metaller pga korrosjon.

Kobberspikre/nubb finnes knapt å kjøpe og om man finner det koster en eske mer enn hele plantekassen.

Mine tanker:

Lage egne nubb ved å klippe småbiter av kobberplaten. Evt bøye dem til skarpe biter å slå fast i treet.
Men, klumpete/stygt og risikerer å gi skarpe overflater?

Feste med plastnubb
Finnes det i det hele tatt en holdbar variant?

Bruke vanlige metallspikre og isolere med en slags pakning/isoleringsbit. Evt små spikrebrickor.
Synes brikkene og blir det stygt? Man kan jo bruke messingspikre
Det er uansett min beste idé akkurat nå.

Lime?
Platen lever jo med temperaturendringer og vil løsne?

Har jeg gått glipp av en åpenbar løsning?

Det gjør ingenting om det ser pent ut :)

• Kobberplate liggende på treverk med synlige skruer, brukt som en barriere mot snegler i en plantekasse, vist fra en vinkel på nært hold.
  • Kobberplate på treverk med synlige skruer, brukt som sneglebeskyttelse i odlingskasse.
  • Treramme med kobberplate festet langs kanten, omgitt av grønne planter.
  • Trekasse med grønnsaksplanter og kobberplater langs kanten, omgitt av et nettinggjerde, på en treterrasse i en hage.
Rustfri skrue er hva jeg forstår et rimelig alternativ når kobberalternativ mangler.

Jeg tror at jeg har både spiker og skrue på lager og har kunnet solgt stykkvis, men det kommer jo an på hvor i landet du holder til?

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Tusen takk, men jeg har rustfri listespiker.
Tror likevel at det blir reaksjon med kobberplaten etter et år?

Walle85
Nå forstår jeg at du egentlig ville få bruk for litt kobberrester, men hvis du ikke synes det er spesielt viktig og kan tenke deg å legge ut ca 100 kr så kan kobbertape være et alternativ.
Dro den en runde rundt barnas sandkasse, ingen snegler har tatt seg opp/inne i sandkassen og tapen har sittet bra i ca 2 år nå.

B Boolean skrev:
Takk så mye, men jeg har rustfri listspiker.
Tror likevel at det blir reaksjon med kobberplaten etter noe år?
Neppe, rustfritt & kobber ligger veldig nær hverandre i den galvaniske kjeden.
Deretter er det bare når det er fuktig at noe skjer.
https://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korrosionstabell-2010.pdf

Walle85 Walle85 skrev:
Nå forstår jeg at du egentlig ville få bruk av litt kopperrester, men om du ikke synes at det er spesielt viktig og kan tenke deg å legge ut ca 100 kr så kan kobbertape være et alternativ. Drog den en runde rundt barnas sandkasse, ingen snegler har tatt seg opp/inn i sandkassen og tapen har sittet bra i ca 2 år nå.
Yes, tenkte en synergieffekt med gammelt fra kjelleren :) Ok, to år, jeg trodde denne tape var mindre ”edel” og effektiv. Bra input

D Dilato skrev:
Knappast, rustfritt & kopper ligger veldig nær hverandre i den galvaniske kjeden.
Så er det bare når det er fuktig at noe skjer.
[lenke]
Ok, da er det min formodede løsning - takk!

Du vil ikke trekke strøm, men hvorfor ikke skrelle en kabel og trekke blank kobberkabel, uten strøm?

B Boolean skrev:
Hei,

Lovet kona en mindre dyrkingskasse for grønnsaker, og det ble rimelig bra (bygde inn to plastbaljer).
Gladest ble imidlertid sneglene som fikk deilig salat.

El-kabler vil jeg ikke sette opp.

Siden jeg har litt kobberplate til overs etter en takrenovering, bestemte jeg meg for å teste ryktet om at snegler ikke liker kobberplate.
Prøvde ved å legge plata foran både stor spansk mordersnegl og mindre sneilesnegler.
Utrolig nok fungerte det - sneglene sprutet ut slim og skum og snudde hver gang.

Mitt problem er nå å feste metallet.

Tenkte å klemme fast skinnen mellom to bord, men sprekken i treet blir for stor med tiden.

Man kan jo ikke feste kobber med annet metall på grunn av korrosjon.

Kobberspikre/nubb finnes knapt å kjøpe og hvis man finner det koster en eske mer enn hele dyrkingskassen.

Mine tanker:

Lage egne nubb ved å klippe småbiter av kobberplaten. Eventuelt bøye dem til skarpe biter og slå fast i treet.
Men, klønete/stygt og risikerer å gi skarpe overflater?

Feste med plastnubb
Finnes det i det hele tatt en holdbar variant?

Bruke vanlig metallspiker og isolere med for eksempel en pakning/isoleringsbit. Eventuelt små spikerbrickor.
Vises brickene og det blir stygt? Man kan jo bruke messingspikre
Det er uansett min beste idé akkurat nå.

Lime?
Plata lever jo med temperaturendringer og kommer til å løsne?

Har jeg gått glipp av noen åpenbare løsninger?

Det gjør ingenting om det ser bra ut :)
Du kan kjøpe kobberspikre billig av meg. Hvor mange trenger du?

T Troberg skrev:
Du vil ikke trekke strøm, men hvorfor ikke skrelle en kabel og trekke blank kobberkabel, uten strøm?
En tanke, men jeg tror at en enkel tråd ikke hindrer en snegle, når jeg har testet trengs det typ 2 cm for at de skal rekke å reagere og snu.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan kjøpe kobberspiker billig av meg. Hvor mange trenger du?
Hedres!
Men jeg har messingspiker og det ser jo ut til å fungere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.