Heisann!
Vi skal isolere en 25 cm tykk vegg av lecablokker med 100 mm cellplast utenpå, og deretter skal vi feste lekter og trepanel. ..men vi vet ikke helt hvordan vi skal feste cellplast og lekter for å få det stabilt.

Ville vært veldig takknemlig for tips og råd!

:)

/maria

Jeg gjorde en lignende montering, men det var 70 mm cellplast og puss/betonghullstein som jeg monterte på.

Jeg brukte fasadeplugger/skruer med passende lengde som jeg boret inn gjennom cellplasten og inn i betongveggen. Deretter forboret jeg spikrene og skrudde ganske enkelt fast spikrene med skruene. På denne måten ble cellplasten klemt fast mellom spikerlekten og veggen. For å forsikre meg om at spikerlekten ikke skar inn i cellplasten, brukte jeg 22x95 råspont som spikerlekt og fikk dermed en stor anleggsflate mellom lekten og cellplasten. Fasadepluggen monterte jeg på c-c 60 cm, og det ble veldig stabilt. En annen fordel med denne metoden er jo at man får minimalt med kuldebroer.

Takk for ditt tips!
Jeg så at det fantes 160 mm fasadeplugger på byggmax. Jeg lurer på om de ville være tilstrekkelig for å feste 100 mm friogilit pluss lekter 22 mm. Det ville bli knapt 40 mm inn i lecablokkene. Tror du det vil fungere?

/maria

Kanskje, fasadepluggen utvider seg jo kun lengst frem.
Men det hadde nok ikke skadet å bruke 180 eller 200mm lange.
Så bør du sjekke om fasadeplugg er egnet også til leca.

Jeg brukte 160mm lange til 70mm cellplast og 22mm lekter, fungerte utmerket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.