Tomture61
Ja du, har selv en osb/gipsvegg som er tapetsert med en plastet tapet (overflaten) ser hver skjøt på gipsplatene. Blir som en liten kul/brett.
Har brukt papirremse og plate sparkel så ......
Er skrudd i henhold til kunstens alle regler.

Ok. Jeg har også osb og gips overalt. Jeg tror at det meste er gjort uten noen spesifikk tanke på å skru i stendere. Har malte vegger, limt papirrems. Ingen dårlig skjøt noe sted 10-15 år senere.

Så....

MathiasS MathiasS skrev:
Den har jeg sjekket. Det står:

Når langsideskjøten på gipsen havnet mellom stenderne og sponplaten beveget seg, klarte tydeligvis ikke armeringen i skjøten dette, og platene begynte å svikte, så nå skrur vi all gipsskrue i stenderne. Antar at det er fordi platene blir mer som en massiv, tykk plate nå eller noe,

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan dette skal gå til. Si at jeg reglagerer cc60 for OSBn, og så havner de forskjøvede gipslangsskjøtene mellom stenderne slik at langsiden ikke skrus i noen stender. Hvordan skal dette kunne bli et problem? Jeg lurer på om ikke personen i den tråden beskriver en løsning på et annet problem.

Jeg vil ikke påstå at den som sier at gipsen skal skrus i stender har feil, jeg forstår bare ikke hvorfor, fortsatt.
Nå gjetter jeg litt her, men mener han ikke at sponplaten kan bevege seg litt under? Det får til følge at også gipsplaten som er montert i sponplaten beveger seg litt og det sprekker? Sitter skruen i Gips, OSB, Stender så burde det bli ganske stivt mellom disse.

Helt ny på dette men det er hvordan jeg tolket det :)

Det er det jeg har vanskelig å forstå. Da kan man jo bare skru et par ekstra skruer i osbn så er man hjemme....

J
Skal man ikke unngå å ha gipsplaten skjøtet over en OSB skjøt? Hvis man skrur OSB i stenderne og deretter forskyver gipsen, vil det bli skrudd i stenderne midt på gipsen?

• Liker
Zedo
  • Laddar…
Jeg tror at problemet med sprekker i gipsskjøtene er betydelig mye større ved nyproduksjon som settes opp på noen uker og deretter beveger seg under uttørking mens alt er sparklet, malt og/eller tapetsert.

Jeg har gjennom årene bygget en håndfull bygninger (hus og garasjer) hvor jeg har brukt 12mm sponplate med 12-13mm gips utenpå. Jeg har aldri brydd meg om hvor gipsskruene havner i forhold til stenderne. Samtlige gipsskjøter har blitt armert med glassfiberremse før sparkling, og deretter har veggene blitt malt (ingen tapet eller annen forsterkning på overflaten). Ikke en eneste gipsskjøt har sprukket for meg i løpet av alle disse årene.

Den eneste forklaringen jeg kan se, er at som egenbygger skjer alt i et mye langsommere tempo, treverket og platene rekker å akklimatisere seg i bygget før sparkling skjer, derav mindre bevegelser og ingen sprekker.

MathiasS MathiasS skrev:
Du skal ha en skrue med mindre hode til osb.

Du kan bruke gipsskrue, men en av litt dårligere kvalitet vil knekke hvis du skrur skruen rett gjennom en "flis" i osb. Setter du den i en skjøt mellom to fliser i platen, pleier skruen å holde.

Til gipsen bruker du så korte gipsskruer (30mm max) og du skrur som vanlig. Pleier vel være cc20 på kanten og litt glisnere midt på.
Skal sette opp osb og gips og er usikker på om jeg skal bruke gipsskruer for begge typer plater eller bruke platerskruer for osb.
Tenkte kjøpe båndede skruer, men det kommer til å bli utrolig mye igjen hvis jeg kjøper en pakke platerskruer og en pakke gipsskruer á 1000 skruer.
Det fungerte fint for deg med gipsskruer?

Det går å skruve osb med gipsskruv men det krever ofte at du setter skruen i skjøten mellom flisen i platen. I de siste årenes prosjekter har jeg brukt riktig skrue på riktig sted. Med skruvemaskin virker det litt rart å kaste bort tid på å treffe riktig sted med skruen.......

• Liker
bjorsi
  • Laddar…
Kjøp en pakke med skruer så har du til neste gang du skal bygge noe

• Liker
bjorsi
  • Laddar…
Tomture61
B bjorsi skrev:
Skal sette osb og gips og vipper om jeg skal bruke gipsskruer for begge typer plater eller bruke plate/skiveskrue for osbn.
Tenkte å kjøpe båndet skrue men det blir utrolig mye til overs hvis jeg kjøper en pakke plate/skiveskrue og en pakke gipsskrue à 1000 skruer.
Det fungerte fint for deg med gipsskruer?
Årsaken til ikke å bruke gipsskruer på f.eks. osb er at skruhodet kan knekke.

• Liker
7ender og 1 annen
  • Laddar…
B
Nå anbefaler f.eks. Norgips at ved trebaserte plater bak gipsplater skal gipsen skrus i stenderne. Alle lag skal skrus med korrekt skruavstand/full skruing for brannsikkerhet. Så kan man vel si at i virkeligheten, både av hobbybyggere og håndverkere, så skrus gips ofte i osb uten hensyn til stendere, og det synes å fungere godt med forbehold om at gipsskjøter skal forskyves sammenlignet med osb-skjøter.

Rimeligvis mister man litt i styrke i konstruksjonen, men til gjengjeld kan man f.eks. bruke 900 mm gips til tross for stenderavstand cc 60, noe som gjør arbeidet mer lettvint og ergonomisk. Har man 1200 gips og stenderavstand cc 60, finnes det absolutt ingen grunn til ikke å skru i stenderne siden man ser skrureradene i OSB, det samme gjelder med cc 45 stenderavstand og 900 mm plate...

Tips for økt styrke i veggen er å sette det nedre laget horisontalt, veggen blir sterkere da 5 stående stendere cc 60 holdes fast i samme lag sammenlignet med 3 stendere ved vertikal setting cc 60.

Sist redigert:
  • Liker
blyg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.