5.952 lest ·
12 svar
6k lest
12 svar
Hvordan feste gips på en murt vegg som kan bli varm.
Hei.
Holder på å renovere et gammelt hus i Småland. Har revet ut det gamle kjøkkenet og den gamle kjøkkenovnen. Murt igjen det overflødige hullet i murveggen. Skal i stedet åpne opp et hull for peis i rommet ved siden av.
På murveggen i kjøkkenet tenkte jeg å sette opp gips. Har dere smarte her noen gode måter å montere gipsen på.
Når jeg fyrer med peisen i stuen vil sikkert veggen bli litt varm. Da er det kanskje ikke så bra å lime veggen? Med risiko for at det slipper?
Alternativ 2: Skru og plugge i muren?
Et tredje alternativ jeg har vurdert er å lekte ut med metallstendere (er vel ikke så bra med trestendere mot muren?) kanskje da sette opp kryssfiner i stedet? Dette alternativet gjør jo at jeg kan ha innfelte stikkontakter, så kanskje dette er alternativet å gå for eller hva synes dere?
Veldig takknemlig for forslag og betraktninger.
Holder på å renovere et gammelt hus i Småland. Har revet ut det gamle kjøkkenet og den gamle kjøkkenovnen. Murt igjen det overflødige hullet i murveggen. Skal i stedet åpne opp et hull for peis i rommet ved siden av.
På murveggen i kjøkkenet tenkte jeg å sette opp gips. Har dere smarte her noen gode måter å montere gipsen på.
Når jeg fyrer med peisen i stuen vil sikkert veggen bli litt varm. Da er det kanskje ikke så bra å lime veggen? Med risiko for at det slipper?
Alternativ 2: Skru og plugge i muren?
Et tredje alternativ jeg har vurdert er å lekte ut med metallstendere (er vel ikke så bra med trestendere mot muren?) kanskje da sette opp kryssfiner i stedet? Dette alternativet gjør jo at jeg kan ha innfelte stikkontakter, så kanskje dette er alternativet å gå for eller hva synes dere?
Veldig takknemlig for forslag og betraktninger.
Eller bare pusse/sparkle veggen. Vi gjorde det i et soverom der vi rev bort overflatematerialet, pusset og så malte.
https://www.weber.se/fasad-puts-och...-putssystem/invandig-puts/gypsum-gipsputs.htm
Enkelt å legge på og også slipbart.
https://www.weber.se/fasad-puts-och...-putssystem/invandig-puts/gypsum-gipsputs.htm
Enkelt å legge på og også slipbart.
Takk for svarene.
Jeg innbiller meg at det å pusse veggen tar for lang tid.
Gipslim høres interessant ut. Jeg skal sjekke dette nærmere.
Det blir nok dette eller at jeg bygger ut veggen noen cm med stålstender og setter opp kryssfiner isteden, føles som det alternativet kan lette monteringen av kjøkkenskap. mm
Sender med et bilde av hvordan det ser ut.
Jeg innbiller meg at det å pusse veggen tar for lang tid.
Gipslim høres interessant ut. Jeg skal sjekke dette nærmere.
Det blir nok dette eller at jeg bygger ut veggen noen cm med stålstender og setter opp kryssfiner isteden, føles som det alternativet kan lette monteringen av kjøkkenskap. mm
Sender med et bilde av hvordan det ser ut.
Renovator
· Kalmar
· 3 042 innlegg
Jeg gjorde samme prosjekt i forrige huset, det ble stålreglar og minerit første platen som havner bak peisen, så vanlig gips på resten. Deretter kan du jo bruke trestendere og korte av for kjøkkenet på resten.
Medlem
· Östergötland
· 822 innlegg
Nei, det er sannsynligvis raskest i arbeidstid, enkleste og definitivt peneste og absolutt teknisk beste løsningen. Leirpuss eller kalkpuss eller hva som er original eller godkjent ifølge feieren. Jeg ville valgt leirpuss (evt. kalkpuss) og derpå kalkslam, dvs hvitt.rayab skrev:
Det ville blitt veldig fint pussetrayab skrev:
Beklager om jeg maser, du avgjør. Jeg er bare veldig overbevist om hvordan jeg selv ville gjort og hva jeg selv ville satt pris på å se når jeg besøker eller bor i et hus.
Hmm ville det virkelig være raskere...Stenolofanders skrev:
Er det ikke vanskelig å få det jevnt og glatt.
Føles som det blir mer stabilt å feste kjøkkenskap på plywood eller lignende om jeg legger ut stendere.
Stenolofanders skrev:
Det har kommet opp allerede men må understrekes. Bygg ikke for eldre mursteinspiper som brukes med lekter og gips. Pipen blir da ikke mulig å inspisere ved neste brannsikkerhetsinspeksjon, og risikoen er at inspeksjonshull må bores opp.
Pussing er som sagt den mest fornuftige løsningen - det tetter pipen, feieren/eiendomseieren kan inspisere den, og det er originalkonstruksjonen.
Pussing er som sagt den mest fornuftige løsningen - det tetter pipen, feieren/eiendomseieren kan inspisere den, og det er originalkonstruksjonen.
Det kan vel likevel ikke være et krav at murpipen skal være åpen rundt om? Tidligere satt det masonitplater på veggen der.Claes Sörmland skrev:
Det har kommet opp allerede, men må understrekes. Bygg ikke for eldre murpipe som brukes med lekter og gips. Murpipen blir da ikke mulig å inspisere ved neste brannsikring, og risikoen er at inspeksjonshull må bores opp.
Pussing er som sagt den mest fornuftige løsningen - det tetter murpipen, feieren/eiendomsbesitteren kan inspisere den, og det er originalkonstruksjonen.
Det finnes ingen retroaktive krav av den typen, men i eldre hus følger man de brannsikringsregler som gjaldt ved bygging. I lange perioder gjaldt det at skorstein ikke ble bygget inn bak trevegger - tre skulle ha en viss avstand til røykgangens innside. I praksis er det vurderingen ved brannsikkerhetsinspeksjonen som spiller en rolle; feieren må kunne se om røykgangen er tett.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fästa blandare för dusch, 13 mm gips och 10 mm osb.
Badrum -
Fästa WC-fixtur endast i kakel och enkelgips?
Badrum -
Feste i veggkonstruksjon av gips+finer+stålstender
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fästa armstöd badrum, tjockare en trippelgips
Badrum -
Feste TV i enkel gipsvegg med stålstendere
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi