Hei,

Har kjøpt 2 meter lange kule 200x200 mm stolper som jeg tenkte å ha som "grind" stolper

Jeg har dog ikke forstått ennå hvordan jeg skal feste dem. :) Jeg har vanskelig for å tro at det blir stabilt med å støpe en stor plint og bare ha plintjern uten sko? Eller blir det stabilt om jeg har 2-3-4 stk plintjern rundt omkring?

Takknemlig for hjelp
 
J jehr skrev:
Hei,

Har kjøpt 2 meter lange kule 200x200 mm stolper som jeg tenkte ha som "grind" stolper

Jeg har dog ikke forstått ennå hvordan jeg skal feste dem. :) Jeg har vanskelig for å tro at det blir stabilt å støpe en stor plint og bare ha plintjern uten sko? Eller blir det stabilt om jeg har 2-3-4 st plintjern rundt om?

Takknemlig for hjelp
Du kan jo støpe dem ned i en egengjuten plint ?
I alle fall om de er trykkimpregnerte.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan jo støpe dem ned i en egengjuten søyle?
I hvert fall hvis de er trykkimpregnert.
De er ikke trykkimpregnert. Jeg tenker at de vil råtne bort innen 10 år da?
Imidlertid har jeg vurdert om man skal beskytte bunnen av stolpen, og så bare plassere den i pakket grus...
 
K
Tar du kraftige plintjern og støper en egen grov plint så kommer det funke bra. Plintjern med gjennomgående skrue og mutter er betydelig bedre enn stolpesko om du skal henge grinder i dem. Forutsetter at de er i tre.
 
  • Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Grov plintjern eller profiler. En vanlig U- eller I-bjelke har for eksempel potensial til å bli mye stødigere enn et flatjern.
 
Skal det henge en grind på dem, eller skal de bare være dekorasjon? Hvis det skal klare en grind, så er jo en skråstiver betydelig sterkere enn bare et grunnfeste.
 
Jo det er tenkt med grind på sikt… akkurat nå vurderer jeg å bare støpe han ned og håpe på 15 gode år. 💪🏾
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.