Nå er det slik at jeg har revet litt i det ene rommet, og da løsner jo alt mulig skitt fra veggene. Kontentan er at i to "hjørner" eller vinkel om man vil, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det rett. Det går ikke direkte å kaste opp en gipsplate fra begge sider og på den måten få det rett. Det skal vel klargjøres at det ikke er rom på noen side til å sette opp en gipsplate. Så hvordan får man til slike hjørner som dere ser på bildene på best mulig måte, altså å få dem rette?

Som dere ser på bildet nederst, det ble litt vel mørkt, så skal det i alle fall opp en list langs den ene kanten siden jeg skal flislegge der senere. Spørsmålet er om jeg kan dra opp listene langs ytterkantene og deretter maskere listene for å få til glippene med sparkel, de som vil bli i innerkant så å si? Men hvis jeg må slipe, er det vel en ganske stor risiko for at jeg kommer til å dra over metallisten flere ganger.

Jeg har testet litt med noe lappingsgips og forsøkt å få kantene rette, men det var håpløst å få til.

• Et hjørne av et rom med vindu, radiator og uferdig vegg. Veggen viser tegn på skade, med grov overflate og behov for jevn pussing.
  • Ujevnt hjørne av en vegg ved siden av et vindu med persienner. Veggen ser ut som den mangler jevn finish og trenger utbedring.
  • Et bilde av en vegg med en smal lysåpning, skadet gipskant, og en trelist. En hånd holder øverst. Vinkelen er smal og litt mørk.
Sist redigert:
I
Kan ikke riktig se på bildene om det er stein eller treflate det handler om? Trolig puss på tegl e.l.

Er det det, må du pusse opp hjørnet ved hjelp av en rett planke. Planken spikrer eller skrur du i så fall i forrammen innover vinduet (om det lar seg gjøre) med kanten i linje med veggen og i lodd. Deretter er det bare å fylle på med bruk på veggen og dra av mot plankekanten med et trevaske og la tørke. Deretter forsiktig løsne planken og pirke bruk eller gips i hullene som blir etter spikerne/skruene.

Alternativt pusser du veggen plan og i lodd frem til du kommer til forrammen, lar det tørke og setter planken på den nypussede veggflaten og pusser i forrammen og hjørnet sist.

Du kan også bruke en såkalt hjørnejern for pussede utgående hjørner som du fester i bakliggende mtrl., men problemet du får er da at du må lodde på to måter og holde styr på to veggflater (forrammen og veggen) samtidig. Derfor vanskeligere enn ovenstående, men mye, mye sterkere og mer holdbart.

Hjørnejern senere gipsbruk?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.