Hei!

Jeg holder på å renovere kjøkkenet mitt. På en vegg har det vært plassbygde skap, og når disse har blitt fjernet, har deler av puss falt av. Jeg tenkte å fylle hullene med husfix, men problemet er at underlaget (den gamle pussen) er så sprøtt at det bare raser av så snart man rører ved det.

Finnes det en måte å binde opp den gamle pussen bedre før man legger på ny puss?

Vegen det er snakk om, er antagelig av slaggstein og dekket med ca 1½ cm puss.

Ta bort alt som er direkte løst, så primer du og sparkler med husfix eller gipsbruk eller noe.

Hvis du har lite anleggsflate så kan du smekke på en gipsplate som du limer med gipsbruk. Men som sagt, prime før.

Ok. Primer altså. Jeg får sjekke med den lokale byggevarehandelen.

Takk for hjelpen.

Thomas59
Er absolutt ingen proff på puss, men opplevde noe lignende da jeg renoverte et kjøkken. Begynte å pirke litt i noen sprekker og halve veggen raste ned. Pussen var fra 1904 og laget på et underlag av vass (?) og litt ståltråd.

Jeg primet og deretter skrudde jeg også fast hønsenetting mellom stenderne og så pussa jeg på dette. Det var en stor flate og jeg prøvde med husfix, men fikk sprekker ved tørkingen (kanskje for tykke lag) så jeg byttet til en form for pussmørtel som byggevarehuset anbefalte. Fungerte fint og med litt øvelse fikk man til teknikken ganske bra.

Har ingen anelse om det var riktig fremgangsmåte men det fungerte for meg.

Thomas59 skrev:
Er absolutt ingen proff på puss men havnet på noe lignende da jeg renoverte et kjøkken. Begynte å pille litt i noen sprekker og halve veggen raste ned. Pussen var fra 1904 og laget på et underlag av vass (?) og litt ståltråd.

Jeg primade og deretter skrudde jeg også fast hønsenetting mellom stenderne og deretter pusset jeg på dette. Det var en stor flate og jeg testet med husfix men fikk sprekker ved tørkingen (for tykke lag kanskje) så jeg byttet til en form for pussmørtel som byggmarkedet anbefalte. Fungerte fint og med litt øvelse fikk man opp snitsen ganske bra.

Har ingen anelse om det var korrekt fremgangsmåte men det fungerte for meg.
Ja er det så jævlig så er det jo king med hønsenetting. Det høres ut som en rimelig fremgangsmåte, det var jo tross alt slik man gjør når man puster.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.