Hus bygget 1922. Puss på vassmatte på stående plank. 60-tallifisert med vinduer og utenpåliggende panel i gavlspissene engang - 65.
Først et bilde som illustrerer hvordan fargen ser ut. I det store og hele er fargen i bra stand, men dette hjørnet viser fargens tykkelse og struktur ganske bra. Fargen ser ut til å være rundt en halv millimeter tykk, og har nok blitt påført i et ganske tykt lag, man kan se sporene etter penselen.
Det er hvitt og glatt på hjørnene og grov spritpuss med svak grønn tone på resten av fasaden. Jeg brøt av et stykke hvit maling og brente på det med en gassbrenner. Den brenner ikke av seg selv, bare en minimal gul flamme i kanten av fargeflaket og litt glød. Flaket er ikke helt hardt som knekkebrød, mer som hardt tynnbrød slik at man bøyer det litt før det knekker av. Jeg tolker dette som Silikatmaling?
Grunnen til at jeg vil male om er først og fremst fordi jeg vil fjerne den stygge trefasaden (pussen under blir værende) men også male alt hvitt i stedet for grønt. Her er et bilde der jeg har revet av en fasadebord, under denne ser man puss. Pussen mangler nesten farge (kalkfarge som trengte å males om, men man satte over bord i stedet?), pussen er hvit inni (kalkpuss?).
Det jeg tenker på nå er å
1. Rive av alle bordene.
2. Male pussen under bordene med silikatbinder.
3. Male hele huset med hvit silikatmaling. (vaske gammel fargen først).
Vil dette fungere? Har jeg gjettet riktig på maling? Risikoer?
Jo visst, men det fester ikke på silikatmaling så om jeg skal bruke kalkmaling må huset pusses opp igjen... Koster ca 250000. Jeg vil jo ha samme farge på det som er under plankene og det som allerede er malt en gang.
Leste om hvordan man analyserer malingen på Alcros side, fant en PDF. Skal bare få tak i saltsyre.
Jeg skal teste det. Skal bare kjøpe saltsyre. Huset ble malt om en gang på 60-tallet, det er definitivt ikke "ekte" gammeldags kalkmaling, sånn man maler i 6 lag, for den kritter ikke av seg i det hele tatt og suger ikke vann så mye, men det kan være en moderne historie med tilsetninger i, sånn som strykes i 1 lag.
Hei! Det hadde vært interessant å høre hvordan det gikk. Din beskrivelse høres ut som min farge, og jeg er også nysgjerrig på hva det kan være for farge.
/Erik
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.