1.488 lest ·
5 svar
1k lest
5 svar
Hvordan få ned lettbetongvegg med minst mulig støv?
Jeg har en veggbit på 60 cm som står midt i det som skal bli en garderobe. Det var tidligere veggen til garderoben, men jeg skal nå lage garderoben tvers over hele veggen i rommet...
Først hadde jeg tenkt å la veggstykke stå siden den jo blir "inne" i garderoben, men siden den er 30 cm tykk tar den jo en hel del plass, og målene blir vanskelige å håndtere med den der (96 cm på den ene siden og 136 cm på den andre).
Slik ser det ut altså:
__________________________ Bakvegg
||........||..Garderobe..||
||.BORT==>||............||
||----------------------|| Nye skyvedører
|| .....................||
|| ........Rommet.......||
Siden rommet er innredet og mangler dør (enn så lenge) funderer jeg på hvordan man best fjerner veggen med minst mulig støv?
Er det å plastre inn så godt det går og en lettbetongsag som gjelder?
Type: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktyg/sagar/specialsagar/lattbetongsag-120070/
Alternativet er vel hammer og meisel... Hva støver minst mon tro?
Vegggen er trolig en blanding av ytong og/eller blåbetong som øvrige lettbetongvegger i huset har vært...
Først hadde jeg tenkt å la veggstykke stå siden den jo blir "inne" i garderoben, men siden den er 30 cm tykk tar den jo en hel del plass, og målene blir vanskelige å håndtere med den der (96 cm på den ene siden og 136 cm på den andre).
Slik ser det ut altså:
__________________________ Bakvegg
||........||..Garderobe..||
||.BORT==>||............||
||----------------------|| Nye skyvedører
|| .....................||
|| ........Rommet.......||
Siden rommet er innredet og mangler dør (enn så lenge) funderer jeg på hvordan man best fjerner veggen med minst mulig støv?
Er det å plastre inn så godt det går og en lettbetongsag som gjelder?
Type: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktyg/sagar/specialsagar/lattbetongsag-120070/
Alternativet er vel hammer og meisel... Hva støver minst mon tro?
Vegggen er trolig en blanding av ytong og/eller blåbetong som øvrige lettbetongvegger i huset har vært...
Sist redigert:
Det går overraskende fort med hammer og huggmeisel hvis du vil minimere støvet.
En bred bilmeisel i en borhammer er effektiv og noenlunde støvfri. Prøv å dele i fugene mellom lettbetongplatene.
Lettbetongsagen blir raskt sløv hvis den brukes til riving. Mørtelen mellom lettbetongplatene samt eventuell puss på veggen dreper effektivt skarpheten i sagen.
Lettbetongsagen blir raskt sløv hvis den brukes til riving. Mørtelen mellom lettbetongplatene samt eventuell puss på veggen dreper effektivt skarpheten i sagen.
Pakk inn området nøye med plast som sagt, og sett deretter en undertrykksventilasjon i området som munner utendørs. For eksempel en billig baderomsvifte eller kanalvifte som du kobler til med ventilasjonsslange mot ditt innpakkede område.
På denne måten kan du støve nesten så mye du vil der inne uten at det kommer ut noe som helst i øvrige boligarealer.
På denne måten kan du støve nesten så mye du vil der inne uten at det kommer ut noe som helst i øvrige boligarealer.
Ja, jo, takk. Det har jeg prøvd tidligere men det ble ikke så bra siden det lekket ut en del og nå er rommet så tullete plassert at det er vanskelig å få ut noe rør.mexitegel skrev:
Plast som sagt inn området nøye og sett deretter en undertrykksventilasjon i området som munner utendørs. For eksempel en billig baderomsvifte eller kanalvifte som du kobler med ventilasjonsslange mot ditt innplastede område.
På den måten kan du støve nesten så mye du vil der inne uten at det kommer ut noe i andre deler av boligen.
Det er jo både puss og skjøter og dessuten antakelig hønsenetting men jeg hadde tenkt å forsøke å banke løs puss med hønsenetting for hånd først og så sage lettbetongen...Z ZipLock skrev:
Klikk her for å svare