Hei,

Driver med detektivarbeid i vår villa fra -54.
Holder på å legge fliser, og da jeg forberedte leggingen fikk jeg øye på en mystisk rund støping. Etter litt banking fant jeg et støpejernssluk. (Merket med et rosa x) I rommet sto tidligere en hydrofor siden eiendommen hadde egen brønn, så jeg forstår at et gulvsluk trengtes der da. I dag er det kommunalt vann innlagt på samme sted, og vannmåleren (ny) sitter der.

Plantegning av hus fra 1954, med markerte rør i beige, et rosa X viser plassering av en gammel støpejernsgulvbrunn nær vannmåleren.
Jeg står nå overfor valget om å pigge opp og erstatte gulvsluken med en ny fin i plast, eller støpe igjen sluken og glemme at den finnes.

Alt utenom slukene i dusjen og vaskerommet er av støpejern. Tidligere var gulvsluken i den ytre kjellertrappa koblet til husets avløp, men er siden ifjor drenert koblet til overvannet istedenfor.

Hvordan tror dere at stammene er lagt i dette huset? Finnes det en vanlig måte å legge dem på eller er det 100% individuelt? Har tegnet omtrent hvordan jeg tror det ligger nå :)

Ser dere et behov for å ha et ekstra gulvsluk ved vannmåleren?

Bronken
Skiller sikkert mellom kommunene men ved installasjon pleier de ikke å kreve sluk, men sier at det "helst" bør finnes.
Dog må man sørge for at gulv og vegger ved måleren "tåler sprut og søl".

Når det gjelder allerede installert og godkjent må man nok avgjøre selv hva man synes føles mest hensiktsmessig.
Jeg ville nok fått i gang sluken hvis det ikke var alt for komplisert, litt avhengig av hva gulvarealet der brukes til ellers...

Et avløpslokk under en trapp, fjernet og hviler ved siden av åpningen. Rustent og delvis tilstoppet med verktøy liggende ved siden av.
Slik ser det ut i dag. Det er under trappen. Vannmåleren og innkommende PEM-slange kommer inn i dette rommet.

Jeg helte litt vann ned i brønnen, men den var helt tilstoppet av rustgugge.

Hvis stammen går rett under, er jeg redd for at jeg skal ødelegge den og skape et kjempestort problem i stedet for å skippe den (som de har gjort siden 70-tallet).

Hmm, lurer på hvordan den er koblet til.
Ettersom brønnen er fullstendig rustet, er det jo en ganske stor risiko for at resten ikke er så bra...
Jeg ville nok unne meg en kameraundersøkelse for å sjekke tilstanden før jeg la fliser på gulvet.

Er du sikker på at det er koblet til avløpet?

Vårt hus av lignende alder hadde bare en sluk ned under platen i hydroforrommet.

Den har vannlås så det burde være koblet til avløpet?
Rustent rør med vann i en betong omgivelse, muligens del av avløpssystemet.

Bunnventil tyder jo på det ja..

Jeg synes nok også at en filming med medfølgende oppmåling av stammene under gulvet kan være en god idé.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.