Hei,

Jeg har funnet en brukt benkeplate i stein (2,8 m) som jeg så gjerne vil ha på mitt kjøkken. Problemet er bare at jeg må komme på en god måte å frakte den på. Min første tanke var å leie en tilhenger og kjøre og hente den selv (30 mil t/r). Men tør jeg det? Trenger jeg å konstruere en slags ramme elr lignende for at den skal ligge trygt? Jeg har googlet som en galning men ikke funnet noe informasjon som har gjort meg klokere. Er det noen her som har fått en benkeplate levert og husker hvordan den var emballert? Elr enda bedre - noen som har vært i samme situasjon som jeg og kommet på en briljant løsning? :)

Plater frakter man vel stående. Jeg ville nok leid en varebil og snekret sammen en stativ og hatt den inne i varebilen. Fordelen med varebil er jo at du kan spenne fast den mot veggen.

• Liker
Annaastrom og 1 annen
  • Laddar…
Trehjulig tilhenger med hjemmelaget trestativ som holder to granittplater. En person står ved siden av, omgivelsene er snødekte.
Ingen problem å bygge en egen stillas. Har dessverre ingen bedre bilde av bare stillasen men denne bygde jeg når jeg hentet to granittskiver som var 3000X1300 og 1500X1150.
Bygget av 45X95 regler.

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
Alltid stående!

Skal du kjøre den på tilhenger så må du sette den på noe ettergivende, for eksempel to løse dekk, samt bygge en solid ramme lik bildet ovenfor.

Regn med at den veier.

Kjøpte nettopp selv en 285x70x3cm og aldri i livet at man fikser det alene. Fikk hjelp av broren min og vi begge er ganske sterke, men det var ingen lett sak å bære den fra parkeringsplassen inn til kjøkkenet.

B BennySand skrev:
[bilde]
Ingen problemer med å bygge en
B BennySand skrev:
[bilde]
Ingen problemer med å bygge en egen stilling. Har dessverre ingen bedre bilde av bare stillingen men denne bygde jeg når jeg hentet to granittplater som var 3000X1300 og 1500X1150.
Bygd av 45X95 stendere.
Ingen problemer med å bygge en egen stilling. Har dessverre ingen bedre bilde av bare stillingen men denne bygde jeg når jeg hentet to granittplater som var 3000X1300 og 1500X1150.
Bygd av 45X95 stendere.
D Dublin skrev:
Plater frakter man vel stående. Jeg ville nok leid en varebil og snekret sammen en stilling og hatt den inne i varebilen. Fordelen med varebil er jo at du kan spenne den fast mot veggen.
takk for deres svar! Må nok innrømme at det føles litt vrient med tanke på at jeg er veldig mye nybegynner på alt som handler om å bygge. Men om jeg skulle få til noe lignende, funker det like bra å frakte i henger med kalesje? Bor på landsbygda og vet ikke hvor jeg skal få tak i varebil..

Huddingebo Huddingebo skrev:
Alltid stående!

Skal du kjøre den på henger så må du sette de på noe ettergivende, to løse dekk f.eks. samt bygge en solid ramme lik bildet

Regn med at den veier.

Kjøpte nettopp selv en 285x70x3cm og aldri noensinne at man fikser den selv.
Fikk hjelp av broren min og vi begge er ganske sterke men det var ingen lett sak å bære den fra parkeringen inn til kjøkkenet.
dette er en litt tynnere modell og ifølge selgeren skal den veie rundt 80kg. Han har lovet at han skal hjelpe meg til hengeren i alle fall, så får jeg håpe at noen av mine nye naboer kanskje kan hjelpe til med å få den inn i huset. Uansett virker det som en utfordring å få til dette.

Hvor bred og hvilken tykkelse har platen?
80kg høres lite ut for en så lang plate. Man pleier å regne med omtrent disse vektene:
En steinplate som er 20 mm tykk veier omtrent 60 kg/m2, en 30 mm plate ca 90 kg/m2 og en 40 mm plate ca 120 kg/m2.

Et skap med hette vil gå helt fint så lenge de tåler vekten. Jeg kjørte min på en åpen henger!

A Annaastrom skrev:
dette er en litt tynnere modell og ifølge selgeren skal den veie rundt 80kg. Han har lovet at han skal hjelpe meg til tilhengeren i alle fall, så får jeg håpe at noen av mine nye naboer kanskje kan bistå med en hånd for å få den inn i huset. Uansett virker det til å bli en utfordring å få til dette
Ok, så snilt!

Da kanskje den er 2cm tykk og har utskjæringer for komfyr osv.
Om den nå har utskjæringer så er den ekstra følsom.

Steinfirmaet jeg kjøpte av frarådet å kjøre den på tilhenger.
Samtidig har jeg lest om de som har gjort det. Men plasser den ikke direkte på tilhengeren. Tilhengere har ofte veldig dårlig støtdemping.

• Liker
Osat
  • Laddar…
A Annaastrom skrev:
Problemet er bare at jeg må finne en god måte å frakte den på. Min initiell tanke var å leie en tilhenger og kjøre og hente den selv (30 mil t/r).
Det høres bra ut å dra den på en tilhenger.
Ta med noen 2,8 m lange lekter å legge platen på.
Så holder det med å surre alt sammen med line/bånd, så det holder seg i midten av planet.

Og kjør forsiktig!

• Liker
Fredrik_Jonsson84
  • Laddar…
Kunne noen dele en enkel tegning på en A-ramme for en benkeplate? Jeg ser bildet ovenfor selvfølgelig, men ganske ny, så jeg ville virkelig sette pris på om noen har en enkel tegning eller lenke til en tegning?

Takk på forhånd

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.