Hei, jeg skal støpe et fundament til en lyktestolpe i støpejern, veier vel ca 100kg. Foten er ca 32cm i diameter, i bakken er det mye sand. Tenker å støpe fast gjengestenger for å bolte fast stolpene. Spørsmålet er bare hvor store disse fundamentene trenger å være?

S
Hvis man skulle gjøre en beregning i henhold til alle kunstens regler, skal man sjekke grunntrykk under fundamentet, risiko for glidning og velting (når vinden presser fra siden). Du skal kontrollere at jorda tåler trykket, samt at du har et tilstrekkelig stort fundament slik at gjengestengene har tilstrekkelig forankring. Du skal dessuten regne på sprekkarmering i fundamentet...

Hvor høy er stolpen?

Stolpen er 3,20m høy. Svigerfar sier også at fundamentet bør være 10-15cm utenfor boltene. Siden jeg har tenkt å grave 1m ned og formen da blir ca 45x45cm, vil den veie mellom 400-500kg. For meg føles det mye?

Fulkemisten
Det er ikke vekten på fundamentet, men hvor godt beskaffenheten holder fast det samme som spiller rolle. Indirekte blir et større fundament tyngre, og dette spiller selvsagt en rolle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.