Jeg trenger hjelp med å forstå hvordan jeg i det hele tatt skal gå frem for å bytte ut stolpen som jeg har ringet inn i det vedlagte bildet (ignorer ugresset som gjemmer festene - bildet er fra forrige sommer. Det pøsregner ute, så jeg ville ikke gå ut for å ta et nytt).
Stolpen ser ut til å ha begynt å råtne nederst, sannsynligvis på grunn av at treverket har hatt direkte kontakt med sementkonsollen.
Jeg mistenker sterkt at stolpen er bærende, noe som gjør meg ekstra usikker på hvordan jeg skal gå videre.
Jeg er ganske handy men har ikke gjort noe lignende før, så alle tips om hvordan man midlertidig kan støtte opp, bytte stolpen, eller om det i det hele tatt er et arbeid man kan gjøre selv ville vært veldig verdsatt.
Ja, den er bærende. Du drar bare til nærmeste utleiedepot, f.eks. cramo og leier en såkalt stempel som du setter opp som støtter mens du bytter stolpen i ro og mak.
Sørg for å få med en sk krona (klype) øverst som passer inn på bjelken som går fra stolpen inn mot husgavlen.
Plasser stempelet på en solid planke for å fordele bakketrykket. Skru fast stempelens fot i planken for sikkerhets skyld og sjekk med vater at stempelet står i lodd. Du skrur opp stempelet til du merker at det ikke er noe trykk på stolpen.
Ja, den er bærende. Du drar bare til nærmeste utleiedepot, f.eks. cramo, og leier en såkalt stempel som du setter opp for å støtte mens du bytter stolpen i ro og mak.
[bilde]
Sørg for å få med en såkalt krone (gaffel) øverst som da passer inn på bjelken som går fra stolpen mot husveggen.
Sett stempelet på en solid planke for å fordele marktrykket. Skru fast stempelens fot i planken for sikkerhets skyld og bruk et vater for å sjekke at stempelet står i lodd. Du skrur opp stempelet til du merker at det ikke er noe trykk på stolpen.
EDIT: Presisert
Tusen takk! Nå vet jeg hvordan jeg skal få det til uten å rive hele huset.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.