Hei. Holder på med et prosjekt på høyskolen og prøver å forstå hvordan byggefirmaer (1-20 personer) velger byggevarehandel. Om noen som jobber i et byggefirma kunne dele sine erfaringer ville jeg blitt veldig takknemlig!
- Hvordan velger man byggevareleverandør?
- Hva er viktig ved valget av byggevarehandel?
- Hvor mye påvirkes man av sin egen sluttkunde ved valget av leverandør?
- Spiller miljøarbeidet inn ved valget?
- Hva er det viktigste som din bygghandel gjør, gir, hjelper til med? Og hva savner man oftest?
- Hvordan mottar man informasjon fra de man velger? Post, sms eller hvordan funker det?
/Slowmo
- Hvordan velger man byggevareleverandør?
- Hva er viktig ved valget av byggevarehandel?
- Hvor mye påvirkes man av sin egen sluttkunde ved valget av leverandør?
- Spiller miljøarbeidet inn ved valget?
- Hva er det viktigste som din bygghandel gjør, gir, hjelper til med? Og hva savner man oftest?
- Hvordan mottar man informasjon fra de man velger? Post, sms eller hvordan funker det?
/Slowmo
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Jeg har aldri tegnet avtale med en byggevarehandel, men jeg gjetter at de gjør som vanlig.
Jeg tegner mange innkjøps- og leveringsavtaler i mitt yrke
Når jeg skal tegne avtale med nye leverandører, gjør jeg en forenklet anskaffelse der det som oftest er leveringssikkerhet og pris som er viktig. Da kontakter man et antall store aktører og et fåtall lokale, så konkurranseutsetter man dem. Når en aktør står som vinner, setter man seg ved forhandlingsbordet og presser prisen ytterligere.
Jeg tegner mange innkjøps- og leveringsavtaler i mitt yrke
Når jeg skal tegne avtale med nye leverandører, gjør jeg en forenklet anskaffelse der det som oftest er leveringssikkerhet og pris som er viktig. Da kontakter man et antall store aktører og et fåtall lokale, så konkurranseutsetter man dem. Når en aktør står som vinner, setter man seg ved forhandlingsbordet og presser prisen ytterligere.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
God service først, rimelig pris som nummer to
Mange grossister har et system med "kickback", dvs deres kunder får hele rabatten i slutten av året, ofte som en kreditnota.
På den måten kan byggefirmaet vise frem en faktura med ordinære priser for sin kunde, og da også legge på et prosentpåslag på disse prisene. Sluttkunden ser aldri byggefirmaets rabatt.
Dette fenomenet har blitt diskutert i sikkert tusenvis av tråder på forumet.
Problemet med ditt prosjekt er at ingen byggefirma vil innrømme dette. Du vil ikke kunne redegjøre for den viktigste utvelgelsesfaktoren.
På den måten kan byggefirmaet vise frem en faktura med ordinære priser for sin kunde, og da også legge på et prosentpåslag på disse prisene. Sluttkunden ser aldri byggefirmaets rabatt.
Dette fenomenet har blitt diskutert i sikkert tusenvis av tråder på forumet.
Problemet med ditt prosjekt er at ingen byggefirma vil innrømme dette. Du vil ikke kunne redegjøre for den viktigste utvelgelsesfaktoren.
Klikk her for å svare