Det kommer nok bli bra uansett, det ser ikke særlig utsatt ut (titter man på stolpene under "trappen" ser det jo som at de har klart noen år allerede uten noe spesielt beskyttelse under).
Det kommer jo ikke være så merkverdig å nå opp til den standarden på en ramp heller, eller skal også trappen gjøres ny eller erstattes?
 
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det ser jo ut som at det er "steinlagt" allerede (om rampen skal følge husveggen?).

Men er det ofte vann stående der (bør ikke være så inntil husveggen for husets skyld) så kan man jo heve med steinplate/lekablokk, slik at man slipper at treverket like ofte blir fuktig mot bakken.

Om det er sånn at man vil skjule "konstruksjonen" av estetiske grunner, så kan man jo kle siden (liknende som den eksisterende trappeavsatsen har) med terrassebord på siden også (så slipper man få inn alle løv og kongler der, men vanskeligere å rydde om det kommer inn noe).
Men det er selvfølgelig et kompromiss mellom hvordan man verdsetter funksjon kontra utseende, samt hvor mye tid og kostnad man vil legge på prosjektet (enkel løsning etter eksisterende forutsetninger eller ønsker om spesifikt utførelse).
Hvordan gjør man det enklest å måle så man får den vinkelen man trenger til bæreregel slik den havner bra både mot bakken og til dekket?

Og den første terrassebordet man setter, hvordan skal man tenke på for å unngå at det blir en kant og man kan snuble på?
Bare legge det jevnt med dekket og slipe deretter eller annen måte?

Takk på forhånd
 
Bruk en smygvinkel f.eks.
https://www.biltema.se/bygg/beslag/las/smygvinkel-250-mm-2000035030

Legg opp den første regelen slik du vil ha den, deretter kan du bruke smygvinkelen til å stille inn den vinkelen du får og låse den og bruke som mal.

Man kan vel gjøre på flere måter for å få en plan avslutning mot trappens øvre kant, f.eks. sette regelen under den kanten som er i dag slik at den kommer passe høyt med trallen oppå. Hvis trallen deretter har samme tykkelse som trappen, så kommer den vel i passende høyde. Om det trengs kan man vel slipe/høvle om det gir enda bedre tilpasning i overgangen.
 
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Bruk en gradvinkel f.eks.
[lenke]

Legg opp den første regelen slik du vil ha den, så kan du bruke gradvinkelen til å stille inn vinkelen du får og låse den og bruke som mal.

Man kan vel gjøre på flere måter for å få en plan avslutning mot trappens øvre kant, for eksempel sette regelen under den kanten som er der i dag slik at den kommer passe høyt med trallen oppå. Hvis trallen deretter har samme tykkelse som trappen, så kommer den vel i passende høyde. Om nødvendig kan man vel slipe/høvle for å få en enda bedre tilpasning i overgangen.
Tusen takk🙂

Skal man bruke bjelkesko eller bare skru alt med 5x90 skruer?
https://www.byggmax.se/balksko-p235137
 
Det ser jo litt tomt ut under trappens side, ingen stolpe. Det viktigste er nok å støtte under den, eller under rampen ved siden av den. Balkskoen henger jo i den trappen, men man kan nok like gjerne støtte under rampen, enn å stole på at den skal belaste trappens side.
 
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det ser jo litt tomt ut under trappens side, ingen stolpe. Det viktigste er nok å støtte under den, eller under rampen ved siden av den. Balkskon henger jo i den trappen, men man kan nok like gjerne støtte under rampen, enn å stole på at den skal belaste trappens side.
Takk🙂
Dropper balksko og støtter med stolpe i stedet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.