Oldboy Oldboy skrev:
Det kan være så at det rekker, men det er umulig å vurdere. Typisk en slik sak som du kommer til å løse gjennom "trial & terror". :)
Også åpningen av døren vil gi seg med tiden. Kanskje plassere en fotstein å sette foten på en liten bit opp på hengslesiden, for noe mindre ukomfortabel åpningsstilling?
Jepp, får eksperimentere litt. Kanskje må skaffe en fuktmåler for å kunne justere ventilasjonen

Oldboy Oldboy skrev:
Jeg har en slik: [lenke]
De fungerer utendørs og i husgrunner.
Wifi-signaler liker ikke å prøve å komme seg gjennom stein, jord og/eller metall... Den jeg har skal tåle opptil 100 m fri sikt tror jeg.

Ellers finnes typen som logger så lenge batteriet fungerer og kan hentes inn og kobles til datamaskinen via USB. [lenke]
Virker perfekt med den første lenken. Da kan jeg også sette enheter utendørs og i garasje + bod. Spørsmålet er om det fungerer gjennom jordkjellerens vegger bare. Antar at å teste er den eneste måten å vite. Jeg kjøpte en enkel trådløs temperaturmåler tidligere, men den fungerte ikke så bra i jordkjelleren. Virket som at batteriet tok slutt fortere fordi det var vanskelig å overføre verdier.

Har du noen erfaring med hvor lenge batteriene varer?

Har hatt mine i 1-1,5 år nå og ennå ser alle ut til å fungere. Det er dog bare en enhet som jeg har utendørs. De andre er innendørs.

En av enhetene står i et rom som er ca 15 m bort fra hovedenheten, og der går et og annet verdi tapt nå og da. Min gjetning er at signalet må passere noen vegger som demper det. Signalveien er ikke 90 grader gjennom veggene men i en veldig skarp vinkel, altså nesten langs med, og det kan være at den veggen er av leirstein. (Veggen har tretex henholdsvis gips som overflatemateriale, men det er en gammel skånelengde hvor i alle fall veggene rundt det gamle kjøkkenet er i stein.)
Har to andre sensorer som er ca 8 m bort hvor signalet passerer 1-3 steinvegger, men ganske rett gjennom, og der er det ingen problemer med mottaket.

Forsøk å plassere enheten ved jordkjelleren slik at signalet fra enheten til hovedenheten innendørs går gjennom terskelen (tre?), altså ikke gjennom tykke lag med jord og stein, og heller ikke gjennom platen på døren. Signalveien går helt rett, akkurat som en lysstråle.

Batteriene er dog enkle å bytte. Det er to vanlige AAA eller AA stavbatterier i hver enhet.

• Liker
Marsman80
  • Laddar…
@Oldboy : Måler hovedenheten også eller bare fjerneenhetene?

Selv hovedenheten måler, (men den bør nok stå innendørs).

• Liker
Marsman80
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.