Vi bygger gjerde rundt tomten og har nå kommet til et område hvor vi har ca 20 - 30 cm jord/sand og under er det fjell eller sprengstein. Så våre stolpeankere kommer ikke ned langt nok. Har nå skaffet en borhammer og gjetter at jeg må grave bort jorden/sanden og så bore hull for jernstangen i stolpeskoen. Noen spørsmål angående dette:

1. Hvis pinnen i stolpeskoen er 17 mm tykk, holder det med et 20 mm bor hvis jeg vil ha i ankermasse av noe slag? Hvis ikke - blir 25 mm borehull for stort?

2. Pinnen er 20 cm lang. Trenger jeg å kjøle boret med noe for å bore så dypt? I så fall med hva? Vann?

3. Skal jeg kjøre på lavt turtall under boringen? Eller kjøre på høyt turtall?

4. Skal borrets SDS-max-kobling fettes inn før den settes inn i maskinen. Hvilket fett i så fall?

Tusen takk for deres svar!

Punkt 2. Kjøl boret. Jeg pleier å slå vann i hullet..

• Liker
ajaxajax2000
  • Laddar…
Vi bygger gjerde rundt tomten og har nå kommet til et område hvor vi har ca 20 - 30 cm jord/sand og derunder er det fjell eller sprengstein. Så våre stolpe-ankre går ikke ned tilstrekkelig langt. Har nå skaffet en borhammer og gjetter at jeg må grave bort jorden/sanden og så bore hull for jernstangen i stolpeskoen. Noen spørsmål angående dette:

1. Hvis pinnen i stopskoen er 17 mm tykk, holder det da med et 20 mm bor om jeg vil ha i ankermasse av noe slag? Hvis ikke - blir 25 mm borehull for stort?
20 mm blir bra. Veldig viktig å blåse ut borehullet etterpå med trykkluft eller slange og munnkraft så du får bort grusen (steinstøvet).

2. Pinnen er 20 cm lang. Trenger jeg å kjøle boret med noe for å bore så dypt? I så fall med hva? Vann?
La borhammeren hvile på sin egen vekt og ikke trykk den ned, men hold den bare slik at den står rett. Kjenn på boret med jevne mellomrom og la det hvile. Det skal ikke trenge å kjøles ned.

3. Skal jeg kjøre på lavt turtall under boringen? Eller bare kjøre på?
Kjør på litt sånn passe. Viktig at boret ikke blir kjempevarmt, som sagt.

4. Skal borens SDS-max-kobling fettes inn før den settes inn i maskinen. Hvilket fett i så fall?
Pleier å bruke MoS2 eller lignende.

Stor takk for deres svar!

• Liker
ajaxajax2000
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Punkt 2. Kjøl borret. Jeg pleier å slå vann i hullet..
Takk!

Og på pkt 4 ser jeg nå at det ligger en tube med smørefett i vesken, så det skal i først.

Cruzze Cruzze skrev:
Vi bygger gjerde rundt eiendommen og har nå kommet til et område der vi har ca 20 - 30 cm jord/sand og under der er det fjell eller sprengstein. Så våre stolpeankere kommer ikke ned dypt nok. Har nå skaffet en borhammer og antar at jeg må grave bort jorden/sanden og så bore hull for jernpinnen i stolpeskoen. Noen spørsmål med hensyn til dette:

1. Om pinnen i stolpeskoen er 17 mm tykk, holder det da med et 20 mm bor om jeg vil ha i ankermasse av noe slag? Hvis ikke - blir 25 mm borehull for stort?
20 mm blir bra. Veldig viktig å etterpå blåse ut borehullet med trykkluft eller slange og munnkraft så du får bort fragmentene (steinstøvet).

La borhammeren hvile på sin egen vekt og trykk ikke ned den uten hold den bare så den står rett. Kjenn på boret med jevne mellomrom og la det hvile. Det skal ikke trenge å kjøles.

3. Skal jeg kjøre på lavt turtall under boringen? Eller gi full gass?
Gi full gass litt sånn passe. Viktig at boret ikke blir svært varmt som sagt.

4. Skal borets SDS-max-kobling fettas inn før den settes i maskinen. Hvilket fett i så fall?
Pleier å bruke MoS2 eller lignende.

Tusen takk for svarene deres!
Super! Tusen takk!!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.