Hei!

På det vedlagte bildet ser dere nå hvordan jeg har tenkt å bygge frontgavelen på garasjen min.
Takstoler kommer jeg til å bestille, så jeg regner med at de blir ordentlig dimensjonert av leverandøren.

Samtlige gråfylte partier på bildet er 125*125 mm.
Overetasjen er tenkt som en enkel gjestehytte.
Portåpningen er 4085 mm bred.

Jeg lurer nå på om 125*125 mm er tilstrekkelig for en bjelke over porten, eller om jeg bør se etter en form for limtrebjelke?
Kanskje finnes det en fiffig formel for å beregne denne verdien med?

Stort takk på forhånd.

Fredrik

• Garasjeplan med målestokk og spesifikasjoner som viser spenning mellom vegger, takhøyde og tenkt støtte til gjestestue på loftet.
Sist redigert:
Jeg er nok ikke rett person til å svare, men jeg ser ingen mål, noe de som pleier å kunne gi gode beregninger her bør trenge.

Rent spontant så ser det jo ikke ut som bjelken kommer til å ta noen last. Du har jo takstolen hvis hanebjelke kommer til å få ta lasten.

Derimot så er det nok stor risiko for at det blir en ganske besværlig dimensjonering av takstolen. Det ser ut til å være lang spennvidde. Og hvis man skal kunne oppholde seg i etasjen ovenfor så blir det alvorlig belastning på gulvbjelkene.

Hei!

Takk for innlegget!

Ja, det er rart at bildene blir så forminsket.
På bildet jeg lastet opp, synes målene tydelig.

Men bredden på garasjen er 5535mm og cc målet mellom ytterveggene er da ca 5400mm.
Bredden på porten er 4085mm.

Spillet mellom reglene på hver side av porten er 475mm. Alle fire reglene i fronten tenkte jeg sørge for at de er 125*125.

Alle svar tas imot med takk.

Mvh
Fredrik

Hei!

Lyktes med å forstørre målene!

Mvh
Fredrik

Man må først og fremst vite vekten av veggen over porten. Er det trepanel eller kanskje murblokk?

Hei!

Takk for svaret!

Det kommer til å være trepanel.
Overetasjen er også tenkt at man skal kunne gå på.

Kan det være slik at du med en eller annen formel kan regne ut passende dimensjon?

Mvh
Fredrik

fredand44 skrev:
Hei!

Takk for svaret!

Det kommer være trefasade.
Overetasjen er også tenkt at man skal kunne gå på.

Kan det være slik at du med en eller annen formel kan regne ut passende dimensjon?

Mvh
Fredrik
Det vil nok ikke være nok med en bjelke over åpningen!
Hvis du vil kunne få inn en bil, må du sikkert ha noe som bærer også lenger inn i garasjen.
For å kunne regne på bjelkene må du bestemme hvor tett de skal sitte.

Med den frie lengden du har oppgitt kan jeg direkte si at med bjelker cc 600 må du bruke limtre- eller stålbjelker.

Om takstolene er dimensjonert for å bære et gulv ved den spennvidden du snakker om, så tror jeg ikke du trenger noen bjelke over porten, det blir liksom kake på kake. Vekten av en trevegg er ingenting å bekymre seg for.

Trenger du å bygge ned veggen fra takstolen for at porten skal passe, kan du legge en bjelke, men siden denne kan skrus fast i takstolen, trenger den ingen spesiell bæreevne.

Nå er jeg elektronikkingeniør og ikke bygger, så ovenstående er bare basert på litt teknisk allmennkunnskap, ikke spesialkunnskap.

(I mitt bygg hviler en takstol på bjelken over porten og der gikk det med ganske mye stål som jeg beregnet selv, men det er en annen historie. Bygget står dog fortsatt :))

Bjelken over porten er et lite problem, ta deg en funderer på gulvet i stedet!

Jeg tror ikke du kommer få takstoler som er i stand til å bære gulvet på loftet, og hvis de gjør det, blir de groteskt dyre (og unødvendig dyre). Mitt garasje har lignende mål, og jeg valgte takstoler med dimensjonen 220 siden det var grensefall mellom det og 195, cc 1200. Jeg har bestilt gulvbjelker 75x220, 5300 lange. Disse sammen med takstolene gir cc 600 og skal tåle loftsgulvet selv om svikten antagelig blir større enn hva man ville tolerert i et bolighus.

injonil skrev:
Bjelken over porten er et lite problem, ta deg en fundrer på gulvet i stedet!

Jeg tror ikke du kommer til å få taksperrer som klarer av gulvet på loftsetasjen, og gjør de det så blir de grotesk dyre (og unødvendig dyre). Mitt garasje har lignende mål og jeg valgte taksperrer med dimensjonen 220 fordi det var grensetilfelle mellom det og 195, cc 1200. Jeg har bestilt gulvbjelker 75x220, 5300 lange. Disse sammen med taksperrene gir cc 600 og skal klare loftsgulvet selv om svajet antagelig blir større enn hva man ville tolerert i et bolighus.
I henhold til skissen skal det ikke være taksperrer!
Ser ut som bjelker som møtes i midten.

Hei!
Takk for alle svar!

Man kan jo si at diskusjonen gikk over til å også behandle takstoler, noe som var like interessant for meg!

Flott om Injonil kan ta en titt på følgende spørsmål:
Ja, min tanke er å ha cc 1200 mellom takstolene, mellom hver takstol ligger det også en gulvbjelke.
Så cc-målet mellom samtlige bjelker som utgjør gulvet blir cc 600mm.
Hvis jeg forstod deg, så har du dimensjonen 75*220 i gulvbjelkene, men hvordan ser dimensjonen ut på hanebjelken på dine takstoler? *220*x?
Flott også hvis du har lyst til å avsløre om du kjøpte dine takstoler og omtrent hva de kostet?
Opplever du at svaiet er stort på ditt loftsgulv?

Enormt stor takk til alle!
Mvh
Fredrik

Mine takstoler er 45x220, men det er kjøpte takstoler, så jeg vet ikke hvilken klassifisering det er. Vet heller ikke pris da det var inkludert i et byggesett.

Jeg holder akkurat på å sette opp selve stommen, så jeg har ikke kommet så langt at jeg kan teste svikten på gulvet. Men siden det ligger litt på grensen, skal jeg korte inn minst annenhver meter og skruflime gulvspon oppå. Det blir sikkert tilstrekkelig bra!

Bygde et nesten identisk hus forrige sommer. Bredde 6m, bjelker 600 cc, takstoler 1200 cc, 45 gr vinkel.

Bjelkene er 45x220, likedan hanebjelkene. DOG er det støttende vegger omtrent på midten, så jeg er enig i at du ikke vil klare 6 m med 220 mm bjelker.

Takstolene og bjelker i klassifisert treverk kostet sammen 11-12000 fra takstolsfabrikk her på Gotland.

Jo, vanlig trelast kan bli vanskelig. Jeg har nøyaktig 5m mellom veggene. Når man ligger sånn på grensen, kan nok dine ekstra centimeter med 5,4m gjøre ganske stor forskjell.

Kjøper du vanlige takstoler får du en knevegg. Avstanden på loftet mellom veggene blir altså betydelig kortere enn i underetasjen, minst 2m kortere. Det GÅR an å bygge en løsning der du hjelper til ved å henge opp gulvet i takstolene fra kneveggens lekter. Dog kreves nok en god del ekstra arbeid og takstolene må være noe overdimensjonerte for å klare denne ekstra lasten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.