Hei!
Vår krypkjeller er delvis åpen under deler hvor terrassene finnes. Åpningene, ca. 25 m totalt, på sidene er bare typisk 20 cm høye. Nå er det for fuktig i krypkjelleren, spesielt denne sesongen. Det er litt hvitmuggvekst på platene som fester isolasjonen under husets gulv.
Vi har fått et tilbud fra en "ekspert" og han foreslår å avslutte sidene med isodrän-plater samt byggskum (og deretter legge markplast + installere en avfukter). Så det ville bli, fra bunn til topp: Marken (sand) / isodrän-plater / (evt. byggskum) / husets trebjelker. Denne "løsningen" virker ikke så holdbar over tid, f.eks. fordi isodrän-platene bare ville støttes på marken. Platene ville bare støttes av den løse jorden. De veier ikke mye, men de vil ikke sitte riktig fast. Og jeg lurer på om isodrän er luft-/damptett. Flytende vann er jo ikke det samme som gassformig vann.
Jeg har lastet opp noen bilder, litt dårlige, men håper situasjonen er tydelig. Og unnskyld meg om jeg skrev på dårlig svensk.
Hva synes dere? Andre ideer?
Vår krypkjeller er delvis åpen under deler hvor terrassene finnes. Åpningene, ca. 25 m totalt, på sidene er bare typisk 20 cm høye. Nå er det for fuktig i krypkjelleren, spesielt denne sesongen. Det er litt hvitmuggvekst på platene som fester isolasjonen under husets gulv.
Vi har fått et tilbud fra en "ekspert" og han foreslår å avslutte sidene med isodrän-plater samt byggskum (og deretter legge markplast + installere en avfukter). Så det ville bli, fra bunn til topp: Marken (sand) / isodrän-plater / (evt. byggskum) / husets trebjelker. Denne "løsningen" virker ikke så holdbar over tid, f.eks. fordi isodrän-platene bare ville støttes på marken. Platene ville bare støttes av den løse jorden. De veier ikke mye, men de vil ikke sitte riktig fast. Og jeg lurer på om isodrän er luft-/damptett. Flytende vann er jo ikke det samme som gassformig vann.
Jeg har lastet opp noen bilder, litt dårlige, men håper situasjonen er tydelig. Og unnskyld meg om jeg skrev på dårlig svensk.
Hva synes dere? Andre ideer?
Hvor lenge har huset stått? Har det blitt gjort noen endringer i det siste? Har det blitt mer fuktig enn tidligere?
Takk for svaret! Det er litt uklart, men trolig er halvparten bygget rundt '95, og den andre halvparten som var tilbygd rundt 2000/2001. Vi har bodd i huset i 1 år bare. Forrige eier har gjort ingenting i alle fall siden 2020.D Du och 19till skrev:
En trebjelke hadde 18% fukt i juni. Og også flere enn 15% (kan ikke huske) forrige høst, da vi hadde en inspeksjon fra Anticimex. Marken føles fuktig også. Jeg har bestilt noen trådløse fukt/temperaturmålere.
18% i juni i en bjelke, og dere vurderer å sette inn avfukter?L lenmo skrev:
Jeg ville hatt en betydelig lengre måleserie før jeg begynte å gjøre noe hvis det ikke er mugg eller skader allerede i dag.
Så er jo spørsmålet om det trengs å bygges inn og settes avfuktere, eller om det holder å rydde opp litt for å få bedre luftstrøm.
takk for svaret! det finnes allerede hvitmugg på trefiberskivene som holder opp isolasjonen. Jeg skal kjøpe en fuktmåler for å måle selv.Dowser4711 skrev:
18% i Juni i en regel og dere vurderer å sette inn en avfukter?
Jeg ville hatt en betydelig lengre målerserie før jeg begynte å gjøre noe hvis det ikke finnes mugg eller skader allerede i dag.
Så er jo spørsmålet om det trengs å bygges inn og settes avfukter eller om det er nok å rydde opp litt for å få bedre luftstrøm.
Anticimex og den andre fyren som kom synes selvfølgelig at vi trenger å utbedre dette med en avfukter. Det er jo det de selger selv.
I Nederland, hvor jeg kommer fra, er nesten alle hus bygget med tegl eller betong, nesten aldri tre. Så det å bo i en villa på landet i Sverige er nytt for meg, kan vi vel si.
Luften er nå veldig fuktig hele natten og morgenen, og det kjøler av under huset. Så problemet med en bedre luftstrøm er at det også vil ta inn mer fukt som vil kondensere under huset. Jeg kan forstå denne logikken i alle fall.
Det ser ut til å være ganske godt ventilert, men det kan være bedre om det er enda mer åpent, slik at det kan blåse gjennom under huset. Nå kan luften kanskje stå stille.
jo det kan stå stille, og det blåser ikke så mye i det hele tatt. Vi bor ved siden av skogen, og hele området er i midten av en skog. Det blåser ikke så mye som ved siden av en åker, for eksempel. Og åpne sidene finnes bare der terrassene er, og de er ikke så åpne for luft heller.D Du och 19till skrev:
Jeg skal begynne i alle fall med å måle ordentlig, og jeg skal prøve å fjerne søppelet som finnes, som kan være vanskelig å nå.
Klikk her for å svare