Hei

Jeg skal bygge en gipsvegg som skal slutte åpent i rommet, dvs. der skal ikke være noen dør eller bue eller lignende.

Jeg skal bygge med 70x45 lekter og enkelgips.
Mitt spørsmål er hvordan jeg skal avslutte veggen. På veggens for- og bakside tenkte jeg å ha synlig fasade gipsskive, men hva skal jeg ha på enden av veggen? Jeg vil helst bruke hjørnebeskyttelse i metall sparklet inn i ytterhjørnet.
Er det bare å skjære til en ca 90 mm gipsskive og sparkle?

Takk

Ja!
Deretter monterer du hjørnebeskyttelsene og sparkler.
Alternativt kan du kle hjørnet med hjørnelist hvis det er listet ellers i rommet. Det går raskere enn å sparkle og pusse, og beskytter bedre mot kantstøt.

Nei, jeg vil ikke ha en list utenpå maleriet. Det får bli en metallist som sparkles inn, sliping og deretter maling.

Kommer ikke metallisten til å bygge ut litt? Burde man ikke i så fall bruke ufasede gipsplater på begge sider i hjørnet slik at metallvinkelen bygger like mye på begge sider av hjørnet?

Man pleier å bredsparkle opp til jernets runding. Kortside fyller du helt opp, og langveggen sparkler du bredere så det ikke synes at den går ut noen mm i hjørnet.

Så egentlig kunne jeg ha hatt faset gipsplater på langsiden så slipper jeg helsparkle så mye pluss at jeg får den helt rett?

Metallhjørner som du fester i gipsbruk pleier jeg å bruke. Fyll hjørnene med gipsbruk og fest med noen skruer så hjørnene sitter på plass, og påfør gipsbruk så det fyller opp også utvendig. Når gipsbruket nesten har tørket kan du fjerne eventuelle bulker som stikker ut. Avslutt deretter med medium håndsparkel mot hjørnenes bretter.

Når noe treffer hjørnet, støvsuger, etc., og maling slites bort er det bare å påføre litt ny maling. Gipsbruket gjør det så hardt at det ikke blir bulker.

P polarsson skrev:
Så egentlig kunne jeg ha hatt fasaderte gipsplater på langsiden så slipper jeg bredsparkle så mye pluss at jeg får den helt rett?
Helt riktig!
Kan du begynne med en ny plate i hjørnet blir det mindre sparkling:D

Disse bruker jeg, smidige å montere. Enkelt å sparkle opp uten at det vises etter maling. Om de ikke sitter ordentlig, noe som har skjedd en gang har jeg tatt våtromslim og festet med kramper. Kramperen har jeg tatt bort når limet har tørket før jeg sparklet. Har fungert perfekt.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hörnskydd-självhäftande-2740mm

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.