Flytsparkel på plass: Flytspackel fordelt på gulv rundt pipe, viser overgang mellom flytspackel og EPS-betong. Hålsag plassert på flytspackel. Kjøkken i bakgrunnen.
Det var litt ujevnt nærmest kanten jeg har støpt EPS betongen mot før.
Siden jeg skal legge parkett fram til ildstedsplanet (Ildstedsplan=ubrannbar flate nærmest ovnen, i dette tilfellet skal det bli fliser), og det var litt ujevnt så kappet jeg bort plastmatte og underliggende masonitt et stykke utenfor.
Det gjorde også slik at jeg kunne dra av flytsparkelen med en lang rettskinne med ganske bra resultat.
Utenfor EPS-en blir flytsparkelen bare noen mm tykk på det tynneste stedet men siden det blir parkett over så tenker jeg at det går bra.
På bildet ses det ganske tydelig hvor grensen går.
Man kan også se at jeg har støpt fast hullsagen jeg brukte for å bore tilluftshullet.
Ingen fare, den er innplastet og veldig løst teipet slik at den har et mykt "yttre".
For øvrig kjøpt på biltema for 369:-. Den fungerte meget bra men etter at jeg har oppført meg dumt så har den sprukket og mistet en tann.

Jeg begynte å legge fliser i går kveld, mer bilder kommer...

• Liker
Perplexus og 2 andre
  • Laddar…
Oppdateringene kommer ikke så ofte, men slik ble det med fliser på plass:
Grå klinkerfliser er lagt foran en mur med en synlig røråpning, klar for fuging og videre arbeid med muring; på sidene er det tre- og linoleumsgulv.
Neste eventyr på listen, foruten fuging, blir å delvis sette igjen en røykanal som ikke skal brukes, samt pusse pipen.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
N
Hva skal du pusse skorsteinen med da?
Hvorfor har du spart puss på skorsteinen?
Hadde vært bedre/enklere om all puss hadde vært borte.

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Hva skal du pusse skorsteinen med da?
Hvorfor har du spart på pussen på skorsteinen?
Hadde vært bedre/enklere om all puss hadde vært borte.
At jeg har spart på pussen er en kombinasjon av latskap og uvitenhet.
Det som vises på det siste bildet er ikke puss, men noe hardere. Det satt et lag mexisten rett bak ovnen som jeg har banket bort.
Deretter brukte jeg en helt utrolig støvete dag på å slipe bort noe som kan ha vært gipsputs utenpå eksisterende puss. Jeg var da nøye med å bare fjerne puss som satt løst.
Rom under oppussing med støvdekke, rør og avtrekksvifte på gulvet, plastfolie på veggen, og synlig mur bak pusset overflate.
Av ovennevnte grunner ble jeg anbefalt å pusse med gipsputs, noe jeg har tenkt å gjøre.

Nå når jeg tenker på det i ettertid, hadde det nok, akkurat som du skriver, vært enklere å bare banke ned all pussen😅
Men jeg kommer nok til å fortsette med denne planen, siden jeg allerede har kjøpt gipsputs, primer, og montert hjørneforsterkninger utenpå pussen, om det ikke er helt feil å gjøre det slik??

Hjørneforsterkninger (eller hva det heter) montert, klar for primer!
Byggeprosjekt med murvegg i stue, synlige murstein og hjørneforsterkninger; plastdekke på gulvet og primerbøtte i forgrunnen.
Selvfølgelig hadde det gått mye raskere om jeg primet før jeg satte hjørnene på plass, men det er ikke alltid jeg jobber på den måten.

Jeg fikk litt av en sjokk da jeg åpnet boksen, men innså at grått er jo en kjedelig farge!
En firkantet struktur med blått primerbelegg står i et hjørne av et rom. En bøtte merket "Finja" er på gulvet foran.

Men... hva i alle dager står det på primerboksen???
"Ferdigblandet primer med utmerket hefteevne på glatte, tette og ikke-sugende underlag"!!!
I ren panikk smurte jeg på et lag til. Vet ikke om det hjelper eller hindrer, men i min forvirrede tilstand tror jeg at jeg ønsket å forsinke uttørkingen av det første laget...

Nå er det litt angstfylt, men i verste fall får jeg sjansen til å pusse på den enkle måten, uten underliggende pusslag😅

Noen som har noen råd om hvordan jeg skal tenke?
Jeg har lagt på Finja Primer Grepp og kjøpt Finja Gipsputs Natur Inne.

Det biter sikkert med gipsputsen

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det biter sikkert med gipsputsen
Ikke for at jeg på noen måte mistro deg, men det hadde vært skikkelig jævlig deilig med 5-10 personer til som skrev det samme😅

Lostmoose Lostmoose skrev:
Ikke for at jeg på noen måte mistror deg, men det hadde vært skikkelig digg med 5-10 pers til som skrev det samme 😅
Jepp men det er ikke 5 -10 forskjellige pers som har svart i tråden. MEN kanskje skulle ha fremholdt å prøve på en liten del helt nederst.

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men det er ikke 5 -10 forskjellige personer som har svart i tråden. MEN kanskje skulle ha fremhevet at prøve på en liten del lengst ned.
Bra tenkt!
Jeg hadde tenkt å bygge opp under hjørneforsterkningene, samt der pussen har sluppet i et første steg.
Da får jeg jo et inntrykk av hvordan det oppfører seg samtidig!

En annen fundering:
Det skal jo dit en sotluke (150x150 i støpejern), en adapter for peisrøret (tynt rør) nederst, samt en ventilasjonsluke (en sånn som kan åpnes/lukkes med hjelp av tynne kjeder) øverst.
Tror dere at det er tilstrekkelig å feste dem i gips-pussen og evt. noen skruer, eller bør jeg støtte dem ytterligere med vanlig fugemasse?

N
Det kommer feste.
Men legg noe mer/tykkere plast over den nylagte steinen.
Lett at det går hull i den tynne plasten,
Og kanskje litt plast rundt omkring, om man går med gipsbruk på skoene.
Du kan jo pusse ut det med en gang, og bare dra en stokk mellom hjørnelistene.
Begynn med en side om du føler deg usikker,
og filte med oransje filtbrett når det begynner å bli hardt.

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
Det høres bra ut!
Å kunne pusse av (som jeg tror det heter) mot hjørnelistene

N neo11 skrev:
Det vil feste seg.
Men legg gjerne litt mer/tykkere plast over den nylagte steinen.
Enkelte ganger går det hull i den tynne plasten,
Og kanskje litt plast rundt om, hvis man går rundt med gipsmørtel på skoene.
Du kan jo pusse ut det med en gang, og bare dra en pinne mellom hjørnelistene.
Begynn med én side hvis du føler deg usikker,
og filte med oransje filtbord når det begynner å bli hardt.
Det høres bra ut!

Å kunne pusse av (som jeg tror det heter) mot hjørnelistene var en av grunnene til at jeg kjøpte dem, den andre var for å beskytte hjørnene. Jeg har dog ikke helt funnet ut hvordan jeg skal gjøre det i hjørnene der murstocken møter veggen, skal jeg spikre opp en midlertidig list å dra av mot, eller hvordan gjør man det? Heldigvis har jeg en side som vil bli dekket av et kjøleskap, jeg tenkte å begynne med den. Oransje filtbord har jeg kjøpt👍

Jeg skal absolutt dekke bedre, veldig bra innspill!👍

N
  • Liker
Lostmoose
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Man vil jo ha noe å "kjøre" på med stokken.
Det er ikke feil å sette opp en 6mm avdragsbana i lodd med kanskje 3-4 klumper gipsbruk, nær hjørnet.
[lenke]
Å la stå igjen eller bryte bort når du har trukket ferdig med stokken, og fylle igjen sporet med gipsbruk.
Ja men det er jo slike man skal ha!🤩

Sånn, etter noen timer ser det ut slik:
En nyoppusset pipe i et rom, med sotluke og ventilasjonsluke synlige. En bøtte og malingsutstyr står på gulvet ved siden av pipen.
Sykt fornøyd med resultatet!
Sotluken, ventilasjonsluken, og adapteren til ovnen ser ut til å ha festet seg bra👍
Nå får det tørke en stund før neste steg, hva pleier man å male med?

I mellomtiden skal jeg påbegynne prosjekt "heve ovnen" for å passe den inn for den nye høyden.

• Liker
4774 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kom på at jeg ikke har skrevet noe om hva som har drevet frem dette prosjektet...
Det er slik at jeg har revet en vegg mellom kjøkkenet og stuen.
Grønt tapetsert rom med vedovn mot veggen. Stoler og bord i hjørnet, møbel flyttet foran. Åpen dør til annet rom til venstre.
Sånt drar visst med seg litt av hvert😅
Bl.a. at høyden på ovnen må justeres siden jeg ikke syntes at sokkelen den stod på var så pen.

• Liker
4774 og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.