Jeg skulle gjerne lagt fliser foran og under min vedovn i det "grønne området" nedenfor.
Ovnen står stødig på en del av murverket, og gulvbjelker hviler delvis også på den.

Tidligere sto ovnen på en 15 cm hevet sokkel, og gnistbeskyttelsen besto av en plate som lå på plastmatten, ikke superstilig etter min mening.
Nå er tanken at den skal stå direkte på det større "flisegulvet", og plastmatten utenfor skal byttes mot parkett.

Uten å slå bort mer teglstein får jeg til en plate som er ca. 3 cm tykk, jeg antar at det blir litt tynt å stå og gå på? Jeg tør ikke helt stole på at trebjelken ikke fjerner seg og vil virkelig ikke ha en sprekk i flisene.

Hvordan ville du gått videre i mitt sted?
Slå bort hele laget med teglstein og støpe en ca. 10 cm plate som forankres i murverket?
Slå bort annenhver teglstein for å slippe å støpe så mye?
Noen andre smarte ideer?

Takk for svar!

• Tegning av kamininstallasjon med detaljer om murstein, betong og bjelker. Viser forslag til plassering av klinkergulv foran og under kaminen.
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jeg skulle gjerne lagt fliser foran og under min ovn i det "grønne området" nedenfor.
Ovn står stødig på en del av skorsteinen, og gulvbjelker hviler også delvis på den.

Tidligere sto ovn på en 15 cm hevet sokkel, og gnistbeskyttelsen besto av en plate som lå på plastmatten, ikke superstilig etter min mening.
Nå er tanken at den skal stå direkte på det større "flisgulvet", og plastmatten utenfor skal byttes mot parkett.

Uten å fjerne mer tegl får jeg til en plate som er ca 3 cm tykk, jeg antar at det blir litt spinkelt å stå og gå på? Jeg tør ikke helt stole på at trebjelken ikke vil bøye seg, og vil virkelig ikke ha en sprekk i flisene.

Hvordan ville du gått videre på mitt sted?
Fjerne hele laget med tegl og støpe en ca 10 cm plate som boltes til skorsteinen?
Fjerne annenhver teglstein for å slippe å støpe så mye?
Noen annen smart idé?

Takknemlig for svar!
Ville det vært mulig å skru på en byggforespørsel mon tro??

J
Støpe med EPS-betong i bjelkelaget og deretter flytsparkle 20-30mm:

• Diagram som viser lagene i et gulv: blindbunn, plastfolie, EPS-betong, gulvnett og avretting.
  • Liker
Lostmoose og 1 annen
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Skulle de gå att skruva dit en byggplyfa mån tro??
Ja, det gjør det nok, eller...det kommer nok an på hvor du tenkte deg å skru den fast? Tenker du at den skulle være tilstrekkelig solid å legge fliser på, eller hva mener du?

Ja, det gjør det nok, eller...det avhenger nok av hvor du tenkte deg å skru den dit? Mener du at den skulle være tilstrekkelig solid til å legge klinker på, eller hvordan mener du?
Ja om du får inn platen under ovnen og stablere under og flislegger oppå??

J Jansson69 skrev:
Støpe med EPS-betong i bjelkelaget og deretter flytesparkle 20-30mm:
Ville det vært nok mener du?
Det høres jo kjempepraktisk ut, jeg er litt usikker på hvor tykt bjelkelaget er, har ikke kappet bort gulvet riktig ennå. Lurer på hvor tykk EPS-platen ville måtte være? Jeg vil gjerne ha den så tynn som mulig.

B Belastar skrev:
Ja om du får inn skiven under ovn og paller under og kakler oppå??
Ja, ovnen står ikke der ennå, så det er ingen problemer.
Hva jeg er litt tvilende til er om den virkelig blir stødig nok til å kakle på?
Hva jeg har forstått trenger underlaget å være ganske stivt?
Hvor tykk skulle den være?

J
Skulle det være nok mener du?
Det høres jo kjempesmidig ut, jeg er litt usikker på hvor tykt bjelkelaget er, har ikke kappet bort gulvet helt ennå. Lurer på hvor tykk EPS-platen ville trenge å være? Jeg har den jo gjerne så tynn som mulig.
Ja dette er utviklet for baderom i trebjelkelag.
Du gjør den så dyp som du kan, men du trenger å lage en blindbunn som du sannsynligvis ikke har i dag.
Dette kommer til å holde.

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja dette er utviklet for baderom med trebjelkelag.
Du gjør den så dyp som du kan, men du trenger å lage en blindbunn som du antagelig ikke har i dag..
Dette kommer til å holde..
Joda, blindbunn finnes, jeg fikk bare ikke med den på min eminente paint-tegning.
Siden det ikke er med på bildet i det første innlegget ditt antar jeg at det ikke trengs noen armering for å forbinde EPS-en med flytesparkelplaten? Primer man, eller går det bra likevel?
Ingen armering trengs i EPS-en?
Jeg skal lese litt mer selv, men jeg ble litt ivrig når det plutselig virker så enkelt!😅

J
Joda, blindbotten finnes, jeg fikk bare ikke med den på min eminente paint-tegning.
Ettersom det ikke er med på bildet i ditt første innlegg antar jeg at det ikke trengs noen armering for å forbinde EPS:en med flytsparkelplaten? Primer man, eller går det bra uansett?
Ingen armering trengs i EPS:en?
Jeg skal lese litt selv, men jeg ble litt ivrig når det plutselig virker så enkelt!😅
Nei ingen armering i EPSen den er utfylling samt at du skal få et stumt gulv..

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nei ingen armering i EPSen den er utfylling samt at du skal få et stumt gulv..
Okei, ja det er jo dette med stumt gulv jeg bekymrer meg litt for. Gulvregelen jeg har tegnet inn svikter jo så klart litt når man trår på den mens murstocken og dens "hylle" er stum.
Om EPS betongen fungerer som "støtte/avstivning" mot murstocken og det er tilstrekkelig, så er jeg rolig.
Om det derimot kreves at EPS-blokken også tar støtte mot treregelen blir jeg litt betenkt.
De der stålregelsene jeg har tegnet inn er ikke særlig tykke, dette ble bygget som en sommerhytte på 60-tallet.
Men kanskje jeg bare overtenker? 😅
En flytsparkelplate på 30mm er vel ganske stødig, den også.

J
Ingenting å bekymre seg for kjør bare kjør😉

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
Jahaja!
Da setter vi i gang så smått!
Jeg kappet bort resten av gulvet og løftet ut isolasjonen.
Om ingen stopper meg handler jeg EPS betong på vei hjem fra jobb i dag og setter i gang.

Jeg er ganske sugen på å legge en halvtime på å bryte bort ytterste raden teglstein og få en tykkere plate EPS i overgangen mot bjelkelaget, er det bare unødvendig?
Om ikke annet blir det bedre isolert?

Armering i EPS-en?

Fattern mente at jeg skulle legge en 3-5cm XPS-plate nederst mot bjelkelaget, er det dumt?

• Bilde av et gulv under renovasjon, med fjernet isolasjon og eksponerte trebjelker ved en teglsteinsovn. Verktøy og tepperester er synlige.
J
Bare legg byggplast mot all treverk som du støper..

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
Sånn, i kveld fikk jeg hjelp av far til å komme et steg nærmere!
Føles godt at det har gått fra å rive til å bygge opp!
Jeg fikk litt inspirasjon og brøt bort teglsteinsraden nærmest skjøten, samt kastet dit litt armering jeg hadde liggende:
Murvegg med fjernet teglstein for skarv, armeringsjern plassert over tomrom før flytende gulvavretting. Mørkt tregulv til venstre.
Vet ikke om det i det hele tatt gjør noen forskjell, men det kan jo neppe skade tenker jeg.
Så nå er det bare å vente, flytsparkel forhåpentligvis på lørdag formiddag.
Renoveringsprosjekt med murstein og delvis reparert gulv; verktøy og materialer vises rundt en murvegg.
Området utenfor teglsteinsraden på høyre side av skorsteinen skal ikke få fliser, der blir det bare parkett, fylte opp et gammelt hull etter en kloss der kjøkkenovnen sto, mest fordi det ble litt EPS til overs.

• Liker
Jansson69 og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.