4.748 lest ·
7 svar
5k lest
7 svar
Hvor tykt skal et dekke være i prefabhus av betong uten støping
Hei
Jeg tenker på å bygge hus i betongelement. Det eneste problemet jeg har støtt på er etasjeskillene mellom etasje 1 og etasje 2.
Problemet er hvordan jeg skal få inn avløp, vannbåren gulvvarme og FTX i etasjeskillelagene.
Jeg vet at løsningen er etasjeskille med påstøp på plass med støttesøyler fra undersiden til etasjeskillet har herdet.
Hvorfor jeg ikke ønsker å gjøre det er på grunn av økonomiske årsaker da det koster mye, og det kanskje finnes enklere løsninger.
Mine funderinger / egne løsninger er:
Løsning 1: Massivt gulv / hulldekke som er 5-20 CM tykt med et mellometasjegulv (nivell, granab, subfloor) som justeres opp der avløp fra etasje 2 går loddrett under gulvet og deretter en vertikal åpning, og FTX for etasje 1 som skjules samt åpninger for spotlights til etasje 1 under samme gulv, et såkalt subfloor. Da jeg får plass til avløp på 110 mm og 160 spirorør for FTX
Problem 1: Hvor tykt kan det være? 20 CM betongetasjeskille er ikke noe problem, men høyden blir! Deretter må man vel ha 1 CM fall per meter for avløpet. Nedenfor skriver jeg fra topp av gulv til etasjeskille:
14 mm Parkett
22 mm sponplate som gulvvarme installeres i
160 mm FTX spirorør for etasje 1 og mindre 120 mm når den grenes.
110 mm avløpsrør som trenger et fall på 1 cm per meter
200 mm betonggulv
Resultatet er 50 CM gulv uten avløpsfall? Er dette normalt?
Løsning 2: Trebjelkelag som bygges etter montering av yttervegger etasje 1&2 og innervegger for etasje 1 da. Da burde jeg kunne klare meg med et maksimalt 35 cm høyt etasjeskille?
Kan man ha yttervegger montert på hverandre og ikke på etasjeskille, eller støper man på fabrikken en høyere vegg som man reiser?
Kan man ha innervegger montert på hverandre og ikke på etasjeskille, eller støper man på fabrikken en høyere vegg som man reiser? Eller kan man kun legge innervegger på etasje 1 og etter trebjelkelaget er ferdig bygge vegger av tre og gips?
Kan man da feste trebjelkelaget på veggene på innsiden?
Jeg tenker på å bygge hus i betongelement. Det eneste problemet jeg har støtt på er etasjeskillene mellom etasje 1 og etasje 2.
Problemet er hvordan jeg skal få inn avløp, vannbåren gulvvarme og FTX i etasjeskillelagene.
Jeg vet at løsningen er etasjeskille med påstøp på plass med støttesøyler fra undersiden til etasjeskillet har herdet.
Hvorfor jeg ikke ønsker å gjøre det er på grunn av økonomiske årsaker da det koster mye, og det kanskje finnes enklere løsninger.
Mine funderinger / egne løsninger er:
Løsning 1: Massivt gulv / hulldekke som er 5-20 CM tykt med et mellometasjegulv (nivell, granab, subfloor) som justeres opp der avløp fra etasje 2 går loddrett under gulvet og deretter en vertikal åpning, og FTX for etasje 1 som skjules samt åpninger for spotlights til etasje 1 under samme gulv, et såkalt subfloor. Da jeg får plass til avløp på 110 mm og 160 spirorør for FTX
Problem 1: Hvor tykt kan det være? 20 CM betongetasjeskille er ikke noe problem, men høyden blir! Deretter må man vel ha 1 CM fall per meter for avløpet. Nedenfor skriver jeg fra topp av gulv til etasjeskille:
14 mm Parkett
22 mm sponplate som gulvvarme installeres i
160 mm FTX spirorør for etasje 1 og mindre 120 mm når den grenes.
110 mm avløpsrør som trenger et fall på 1 cm per meter
200 mm betonggulv
Resultatet er 50 CM gulv uten avløpsfall? Er dette normalt?
Løsning 2: Trebjelkelag som bygges etter montering av yttervegger etasje 1&2 og innervegger for etasje 1 da. Da burde jeg kunne klare meg med et maksimalt 35 cm høyt etasjeskille?
Kan man ha yttervegger montert på hverandre og ikke på etasjeskille, eller støper man på fabrikken en høyere vegg som man reiser?
Kan man ha innervegger montert på hverandre og ikke på etasjeskille, eller støper man på fabrikken en høyere vegg som man reiser? Eller kan man kun legge innervegger på etasje 1 og etter trebjelkelaget er ferdig bygge vegger av tre og gips?
Kan man da feste trebjelkelaget på veggene på innsiden?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Vanligvis når man har hulldekke, gjøres føringene av installasjoner under dekker og skjules av et himling. Å stille veggene på hverandre før dekker gjør man ikke da du ikke har et dekker som støtter slik at ikke veggene viker seg i skjøten. Her skulle man i så fall gjøre elementene 2 etasjer høye, noe som kan øke kostnaden med tanke på transport og større kran. Hvordan ser takdekket ut, er det betong også? Nå vet jeg ingenting om verken planløsning eller spennvidder men et alternativ kunne kanskje være plattbærende dekker hvor du legger avløp, vann og deler av ventilasjonen.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Trenger det absolutt ikke å være. Avhengig av spennvidde og kreative kanaltrekk. Kan nok bjelkelaget havne rundt 200-250mm. Har du noen planer eller seksjoner på huset?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det kommer helt an på hvilke forutsetninger som råder så det er vanskelig å svare på.
Klikk her for å svare