Vet ikke om jeg er på rett del av forumet, men er det helt galt.. flytt gjerne tråden min
Uansett! Har en "natursteinsvegg" (dvs runde steiner lagt oppå hverandre) som vi har vurdert å prøve å pusse tilstrekkelig slett for å sette fliser på. Men hvordan går det praktisk til?
Ser man på veggen så ser man at den "gropper" seg her og der i konstruksjonen.. så enkelte steder må man nok pusse på 10 + cm om man skal få noenlunde slett..(mens andre steder holder det med 2-3 cm).
Er det engang verdt det? Hvor lang tid kan det ta? hvor mange lag trenger man? hvor mange lag KAN man gjøre?
Kanskje bedre å mure opp en hm 9 cm tykk lecablock-vegg foran og pusse? (eller noe helt annet?)
Ser frem til noen tanker om saken..
Med vennlig hilsen, Sandra
10 cm er absolutt ingen problem. Man får legge på i omganger der det er tykt og det kan jo gå med mye mørtel. Et tips kan være å ta hjem sand og blande egen mørtel, så kommer man billig unna.
Det beste er kanskje å støpe i en form for å få det rett? Sett opp og vater inn stabile loddrette støtter. Så kapper dere til biter av råspont eller lignende som du stabler opp etter hvert som du fyller på med betong.
Jeg er enig i at det ikke er noe problem å pusse tykt. Du gjør en tretrinnspussing. Først grunner du veggen med et grunningsmørtel (i prinsippet en grøt av mursement, sand og vann). På den tynne grunnede overflaten binder seg grovpuss godt fast. Dette er et mørtel med en grovere ballast. Dette utstockes (du slenger det på) slik at veggen blir jevnere. Trengs det tykke lag, kan man legge på grovpussen i omganger. Til slutt legger du på en finpuss som har finere ballast (fin sand) og som glattes ut.
Som amatør opplever jeg det vanskelige er å få pussede vegger helt loddrette og rette. Det krever en del oppsatt lekter og lodding/måling for å få til det. Så går det med mer mørtel enn man først tror.
Det går men det er vanskelig (som amatør) å få det vannrett (og loddrett) så jeg ville gjort som @useless foreslår og bygge en "form". Med formplyfa på 60 cm bredde og noen lekter er det raskt og enkelt å støpe opp rett og fint. Skru en list eller høvlet type 15x69 som "kant" for å sette ned neste formplyfa på høyden. Øverst oppe ved taket vil det bli noen cm. som dere ikke kan fylle så det må man pusse etter man har fjernet formen.
Vi hadde ikke planlagt å gjøre det selv, men å leie ut til noen som har snitsen inne.. om man nå finner noen (håndverkere er ikke lette å få tak i).
Var mest nysgjerrig på om det funket å pusse så tykt lag og hvordan man liksom gjorde istedenfor. Alle snakker alltid om at det skal være tynt lag.. og at det sprekker lett om det er tykt osv.
Hadde ikke reflektert tidligere over hvor stor forskjell det var på vår vegg.. (hvor "bucklete" den var)
Det går men det er vanskelig (som amatør) å få det vannrett (og loddrett) så jeg ville gjøre som @useless foreslår og bygge en "form". Med formfinér på 60 cm bredde og noen lekter er det raskt og enkelt å støpe opp rett og pent. Skru en list eller høvlet type 15x69 som "kant" for å sette ned neste formfinér på høyden. Øverst ved taket vil det bli noen cm. som dere ikke kan fylle, så det må man pusse etter man har fjernet formen.
Så hadde vi planlagt å gjøre ved vår trapp.. en halvvegg av naturstein, med en støttebjelke midt i veien.
Tenkte ikke på at man selvfølgelig kunne gjøre det samme på en hel vegg
Men man kanskje må ta etapper da? Må jo bli ganske tungt? (mye masse, lang vegg.. i ulik høyde/vindu)
Løsningen ble ... interessant!
De hadde mange diskusjoner om hvordan de skulle gjøre (før de skulle shoppe materialer). Sjefen og hans ansatte var tydeligvis ikke helt enige i spørsmålet til slutt... så det ble ikke helt som vi snakket om fra starten! (men jeg er fleksibel)
De ansatte benyttet anledningen til å endre mens sjefen var borte!
For meg spilte det ikke så stor rolle, så jeg blandet meg ikke inn i det hele.
Men ja, det var en interessant løsning
Akkurat nå står det til tørk, men under lecablockene skal det pusses ut.. og over lecablockene tror jeg at de skal fortsette å mure opp! Som jeg nevnte tidligere i tråden var det store forskjeller på veggen...
Kanskje ikke direkte synlig, men de har pusset to ganger før dessuten (første omgangen var jo kun for å fylle mellom alle steinene, det de hadde hugget bort før). Tar litt tid når det skal tørke mellom omgangene...
Tror det kommer til å bli bra til slutt, selv om de gjorde på en helt annen måte enn "vi" snakket om
Låner litt. Jeg begynte å pusse mine lecablokker til drivhus i går, først bare med Murmørtel A (Finja). Kan man på enkelte steder legge på litt til nå i ettertid hvis man har vært sparsom på noen steder?
Låner litt. Jeg begynte å pusse mine lecablokker til drivhus i går, først bare med Murningsbruk A (Finja). Kan man på noen steder legge på litt til nå i etterkant om man har vært sparsom på et sted?
Ja.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.