4.655 lest ·
16 svar
5k lest
16 svar
Kjellervegg/mur, pusse tykt lag på innsiden
Side 1 av 2
Hei,
Jeg har kjellervegger i ren betong. To vegger er veldig ujevne og skråner mye da de er dårlig støpt fra starten, men betongen er svært hard og i god stand.
Jeg ønsker å få veggene rette og helt glatte. Dette innebærer at jeg må legge på opptil 5cm puss på en overflate på sikkert 80m2.
-Kan man pusse så tykt, eller bør jeg bruke noe annet?
-Hvordan skal jeg gjøre for å få det rett, i vater og lignende. Er det å ta det i etapper med pussebrett og følge den?
Jeg har kjellervegger i ren betong. To vegger er veldig ujevne og skråner mye da de er dårlig støpt fra starten, men betongen er svært hard og i god stand.
Jeg ønsker å få veggene rette og helt glatte. Dette innebærer at jeg må legge på opptil 5cm puss på en overflate på sikkert 80m2.
-Kan man pusse så tykt, eller bør jeg bruke noe annet?
-Hvordan skal jeg gjøre for å få det rett, i vater og lignende. Er det å ta det i etapper med pussebrett og følge den?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Så tykke pusslag trenger å armeres. Arbeidsmetodikken er avgjørende. Du må jobbe med midlertidige treklosser. Eventuelt kan du bruke utfyllingsmateriale på visse deler.
Spørsmålet er hva en loddrett vegg er verdt i tid og penger? Det er sikkert lettere å mure opp en ny vegg innenfor med 75 mm leca-blokker og pusse den.
Spørsmålet er hva en loddrett vegg er verdt i tid og penger? Det er sikkert lettere å mure opp en ny vegg innenfor med 75 mm leca-blokker og pusse den.
Hei,J justusandersson skrev:Så tykke pusslag trenger armering. Arbeidsmetodikken er avgjørende. Du må jobbe med midlertidige slepelister. Eventuelt kan du bruke fyllmateriale på visse deler.
Spørsmålet er hva en loddrett vegg er verdt i tid og penger? Det er sikkert lettere å mure opp en ny vegg innenfor med 75 mm leca-steiner og pusse den.
Hvis man murer opp en ny mur på innsiden 75mm, kan man fylle opp med finbetong eller grovbetong mellom disse to veggene så man får en stiv konstruksjon der man kan feste opp tunge ting?
La oss si at man støper noen omganger, deretter fyller man opp bak, støper noen omganger igjen, fyller opp bak.
Noen ulemper med å gjøre på den måten?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det tror jeg blir besværlig, tidkrevende og unødvendig. En 75 mm lecamur tåler ganske mye, spesielt hvis du armerer skiftene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da kunne du jo plassere formskåret isopor mellom betongen og ny lecamur. Selv litt isolasjon har effekt i den situasjonen.
Ja, bare for å bryte kuldebroen, vel? Føles som det ville gjøre en stor forskjell, ren betong har vel en U-verdi på 1,5 - 1,8J justusandersson skrev:
Hvis man isolerer så pass lite, så kanskje det til og med er greit å "isolere" på innsiden, eller hva?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes nesten ingenting som leder kulde like godt som betong. Man vil helst isolere på utsiden for å stoppe kondens i veggen. Det går bra på innsiden med et materiale som tåler fukt, f.eks. frigolit.
Interessant dette.J justusandersson skrev:
Huset er fra 1945 falurødt med hvite hjørner. Kommer nok til å isolere fasaden og flytte ut vinduene.
Det vil i så fall tillate isolering av kjellermuren på utsiden. 10-15cm samt 20cm under mark.
Det virker vel bra?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da har du antagelig en plankestamme, ca. 3 tommer tykk, hvilket tilsvarer 25 mm mineralull fra et isoleringssynspunkt. En utvendig isolasjon forbedrer ytterveggenes varmeforsinkende effekt, noe som også sparer energi. Det er imidlertid ingen grunn til å overdrive isolasjonsmengden, maks 100 mm. Å flytte ut vinduene er en selvfølge.
Det aller beste er at kjellerveggen blir isolert hele veien, men det er naturligvis forbundet med betydelig mer arbeid.
Det aller beste er at kjellerveggen blir isolert hele veien, men det er naturligvis forbundet med betydelig mer arbeid.
Takk,
Jeg har isolert på innsiden 45+45 (trefiberskiver) og en dampbrems mellom disse skivene.
Ja, 10 cm på utsiden vil nok gjøre stor forskjell.
I vinden lå det 15 cm hvit slagg, nå ligger det i stedet 25 cm trefiberskiver.
Alt vi gjør, gjør stor forskjell mot før.
Ja, plankestamme med luftspalte på innsiden.
Panel, tjærepapp, 3-tommer, luftspalte, 1-tommer, 45mm trefiber, dampbrems isover vario, 45mm trefiber, 23mm endspont, gips
Jeg har isolert på innsiden 45+45 (trefiberskiver) og en dampbrems mellom disse skivene.
Ja, 10 cm på utsiden vil nok gjøre stor forskjell.
I vinden lå det 15 cm hvit slagg, nå ligger det i stedet 25 cm trefiberskiver.
Alt vi gjør, gjør stor forskjell mot før.
Ja, plankestamme med luftspalte på innsiden.
Panel, tjærepapp, 3-tommer, luftspalte, 1-tommer, 45mm trefiber, dampbrems isover vario, 45mm trefiber, 23mm endspont, gips
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det virker veldig bra, men isolasjonen gjør størst nytte på utsiden fordi du har den tunge plankstommen.