Lengst inne i mitt asfalterte garasje tenkte jeg å bygge et hobbyrom på ca 3x3,5m. Det er bare vanlig grus under asfalten som enkelt kan spettes bort. Planen er å bygge en avskilende vegg og støpe et enkelt isolert gulv.

Tenk celleplast 5cm og en kake med betong. Holder det med 5cm betong med armering i?

Det bør man vel kunne blande selv om man har en blandemaskin?

Hvorfor betong?
Synes det ville vært enklere med noen spikregler med celleplast imellom, og deretter et enkelt, rustikt tregulv.
Pent, og komfortabelt å stå og gå på.
Men det kommer vel kanskje også an på hva slags hobby du har...

Slipning av eggverktøy i alle dets former, verktøyrenovering, litt småpusling med tennstål mm.

Tenker meg at det er fare for fukt nedenfra hvis man bruker trestendere? Spruter også en del vann fra kjølingen når man sliper. Hender at man velter en boks vann også.

Har en båndsliper 2000x50mm, polermaskin, Tormek, søylebormaskin, tallerkensliper. Men alt er jo balansert så det vibrerer ikke veldig mye.

Jeg lar noen med peiling svare på tykkelsen, men spontant føles det tynt. Jeg ville nok ha støpt 10cm. Kan du ikke grave litt ut - hva er under?

Til støping - 1 m2, 1 dm ned gir 100 liter, eller 1 kbm betong til 10m2. Jeg anbefaler at du leier en tvangsblander, 80 eller 100l. Utrolig praktiske å ha med å gjøre, og raske (5min). Kjøp støpesand så har du sand/grus allerede blandet.

• Liker
Chrissofsweden
  • Laddar…
7 cm er vel en slags minimumsmål med tradisjonell armering. Særlig når du planlegger å blande betongen selv. Det lønner seg å leie utstyr, både tombola og vibrator.

• Liker
Chrissofsweden
  • Laddar…
Det kommer ikke være noen vekter eller spesielle påkjenninger på gulvet. Rommet blir 12-15 kvm og brukes som et teknisk lite verksted :)

Men 7 cm er et konkret svar jeg takker for :)

elpaco elpaco skrev:
Jeg lar noen med peiling svare på tykkelsen, men spontant føles det tynt. Jeg hadde nok støpt 10cm. Kan du ikke grave ut litt - hva er under?

Til støping - 1 m2 1 dm ned gir 100 liter, eller 1 kbm betong til 10m2. Jeg anbefaler at du leier en tvangsblander, 80 eller 100l. Utrolig smidige å jobbe med, og raske (5min). Kjøp støpegrus, så har du sand/grus allerede blandet.
Jækla bra tips å leie bruksblander. Typ 900 kr med moms for to dager kommer til å lette en hel del. Nesten så man blir sugen på å gjøre om kjelleren også :crysmile:

Jeg hadde vært mer sugen på å helle på et par cm flytsparkel oppå asfalten, hva kunne gått galt? et par finere sprekker kunne jeg levd med i et hobbyrom.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jeg hadde vært mer fristet til å helle på et par cm avrettingsmasse oppå asfalten, hva kunne gå galt? et par finere sprekker hadde jeg kunne levd med i et hobbyrom.
Asfalten slutter 1,3m fra veggen der rommet skal bygges :sweat:

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.