Jeg holder på å fikse litt på mitt lille kjøkken i et hus fra sent 1700-tall. Det har vært en gammel bakovn i huset, men den har i mange år vært fylt med stein/mørtel, altså ubrukelig. Min ønske nå er å ta litt plass fra den gamle, gigantiske skorsteinen for å få et litt mer praktisk kjøkken.
Det man ser på "før-bildet" der jernkomfyren og den lille platetoppen er, rett over der går skorsteinen. Altså har skorsteinen 2 av 4 sider som går ned til bakken, det siste hjørnet er erstattet med en jernstang. Nå har jeg revet dette og skal bygge det opp igjen slik det var før, men med plass til en ordentlig platetopp og ovn ved siden av jernkomfyren.
Det jeg lurer på er om man kan heve opp den kappa som finnes i dag for å få litt mer plass ved matlagingen. Tror dere man kan forankre dette i bjelkelaget og at det kan holde det ev. tyngde som kommer, det er altså 2 av 4 sider kan man si, og som tidligere har vært en jernstang. Tåler denne vekten å ligge på bjelker tror dere? Hvis man bygger en eller annen ståldragerkonstruksjon eller lignende og så lar dette hvile på takbjelkene. Selvfølgelig må jeg få noen sakkyndige til å gjøre det, men tenkte bare å kaste ut ideen her og se hva dere sier om tanken.
Du kan regne med at tegl og mørtel har en volumutvekt på 1,8 kg/dm3. Deretter er det "bare" å regne ut hvor stor volym pipen over den fjernede stag har i dm3 og multiplisere med 1,8. Naturstein, om det forekommer, har volumutvekt 2,7 kg/dm3. Deretter gjelder det å vurdere hvor stor del av pipens vekt som hviler på staget, men om man regner med en fjerdedel har man nok ikke underdimensjonert under forutsetning av at pipen er symmetrisk bygd. Jeg hadde nok vurdert dette problemet før jeg fjernet staget. Det er ikke helt risikofritt å tukle med så gamle murkonstruksjoner.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.